Kerrottu koulutusvalinta : neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena koulutusvalintaprosessi näyttäytyy nuorten kertomana ja miten nuoret positioivat itseään koulutusvalinnan tekijöinä. Tavoitteena on tuoda esille miten koulutusvalintaprosessi muotoutuu pitkällä aikavälillä yksittäisen nuoren näkökulmasta ja luoda sitä kautta ymmärrystä ja kokonaisvaltaista näkemystä opinto-ohjaajan työhön.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa kerronnallisen lähestymistavan kautta pyritään tavoittamaan ilmiö mahdollisimman syvällisesti. Neljän nuoren kerronta noin seitsemän vuoden ajalta välittää koettua todellisuutta heidän koulutusvalintaprosesseistaan.
Nuorten koulutusvalintaprosessit ovat edenneet yksilöllisesti erilaisten vaiheiden kautta kohti tavoitetta. Nuorten kerronnasta ilmenee, että he kokivat lukioaikana lopullisen valintapäätöksen selkiytymisen helpottavana. Nuorten myönteinen suhtautuminen tulevaisuuteen on auttanut heitä etenemään koulutusvalintaprosesseissaan ja kantanut vastoinkäymisten aikana. Nuoret positioivat itsensä pääsääntöisesti aktiivisiksi toimijoiksi koulutusvalintaprosessissaan ja heidän toimijuutensa vahvistui prosessin edetessä. Kaikkien nuorten koulutusvalintaprosessi on vielä kesken, vaikka kolme heistä opiskelee tavoitteensa mukaisessa opiskelupaikassa.
Koulutusvalinta on aina yksilöllinen ja monivaiheinen prosessi, jota nuori työstää omista lähtökohdistaan käsin. Ohjaustyössä on tärkeää ymmärtää prosessien moninaisuus sekä tunnistaa nuorten kokemuksia ja tunteita, jotta ohjausta pystyisi rikastamaan ja suuntaamaan tarpeenmukaisesti ja oikea-aikaisesti.
...
Alternative title
Neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajaltaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
Karjalainen, Eija-Mari; Laine Ojamies, Anna (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavia taustatekijöitä käsitellään lukion ohjauskeskustelussa, ja millainen rooli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden ... -
Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
Pietinen, Saara (2015)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yhdeksäsluokkalaisten puhetta toisen asteen koulutusvalinnasta ja siinä esiintyviä kulttuurisia merkityksiä. Merkityksiä tarkastellaan ohjauksen näkökulmasta suhteessa sekä aikaisempaan ... -
"Sit mä tajusin, et tonne mä haen" : abiturienttien käsityksiä ammatin- ja koulutusvalinnasta sekä ammatinvalinnanohjauksesta lukiossa
Hytönen, Kaisu; Kananen, Katri (2011)Ammatin- ja koulutusvalintaprosessi on nuorille ajankohtainen asia ensimmäisen kerran jo peruskoulun lopun lähestyessä. Lukion valinneet taas joutuvat pohtimaan ammatinvalinta-asioita perusteellisesti jopa ensimmäiseltä ... -
Valinta on vaikea, kun se vaikuttaa koko loppuelämään
Hänninen, Tarja (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia siirtyminen oppivelvollisuuden ulkopuolelle herätti peruskoulun päättöluokkalaisissa sekä mitkä asiat aiheuttivat pelkoa tai toiveita tulevaisuutta ajatellen. ... -
Millä perusteilla peruskoulun päättävät nuoret tekevät koulutusvalintansa
Oksanen, Miia (2014)Nuoret joutuvat ison valinnan eteen peruskoulun lopun lähestyessä heidän valitessaan minne hakevat koulutukseen toiselle asteelle. Joillekin nuorille valinta on ollut itsestään selvä jo jopa pienestä lapsesta saakka, ...