Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yhdeksäsluokkalaisten puhetta toisen asteen koulutusvalinnasta ja siinä esiintyviä kulttuurisia merkityksiä. Merkityksiä tarkastellaan ohjauksen näkökulmasta suhteessa sekä aikaisempaan koulutussosiologiseen tutkimukseen perhetaustan vaikutuksesta koulutusvalintaan että perhetaustan ja luokan kulttuurisina prosesseina käsitteellistäviin tutkimuksiin ja teorioihin.
Tutkimuksen aineisto koostuu helsinkiläisessä koulussa tehdyistä yhdeksäsluokkalaisten haastatteluista ja lähestymistapa on diskurssianalyyttinen. Haastattelupuheesta paikannetaan eri tulkintarepertuaareja ja tapoja käyttää näitä puheessa.
Yhdeksäsluokkalaisten puheesta nostetaan esiin viisi eri tulkintarepertuaaria: koulutuksen hyödyllisyys -repertuaari, yksilöllisyysrepertuaari, vastuullisuusrepertuaari, käytäntö vastaan teoria -repertuaari sekä amis vastaan lukio -repertuaari. Diskurssianalyysin avulla osoitetaan, miten näiden repertuaarien käyttö puheessa erottelee ammatillista ja lukiokoulutusta sekä rakentaa näiden välille hierarkiaa ja miten puhujat positioivat itseään suhteessa näihin merkityksiin tuottaen kuvaa itsestään tietynlaisina valitsijoina.
Diskurssianalyyttinen lähestymistapa osoittautui ohjauksen näkökulmasta hyödylliseksi tavaksi tarkastella koulutusvalintapuhetta. Jatkotutkimuksella voitaisiin saada tarkempi kuva yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalintaan liittämistä kulttuurisista merkityksistä ja niiden käytöstä.
...
Muu nimeke
Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkasteluaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kerrottu koulutusvalinta : neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta
Stenius, Heli (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena koulutusvalintaprosessi näyttäytyy nuorten kertomana ja miten nuoret positioivat itseään koulutusvalinnan tekijöinä. Tavoitteena on tuoda esille miten koulutusvalintaprosessi ... -
"Sit mä tajusin, et tonne mä haen" : abiturienttien käsityksiä ammatin- ja koulutusvalinnasta sekä ammatinvalinnanohjauksesta lukiossa
Hytönen, Kaisu; Kananen, Katri (2011)Ammatin- ja koulutusvalintaprosessi on nuorille ajankohtainen asia ensimmäisen kerran jo peruskoulun lopun lähestyessä. Lukion valinneet taas joutuvat pohtimaan ammatinvalinta-asioita perusteellisesti jopa ensimmäiseltä ... -
Millä perusteilla peruskoulun päättävät nuoret tekevät koulutusvalintansa
Oksanen, Miia (2014)Nuoret joutuvat ison valinnan eteen peruskoulun lopun lähestyessä heidän valitessaan minne hakevat koulutukseen toiselle asteelle. Joillekin nuorille valinta on ollut itsestään selvä jo jopa pienestä lapsesta saakka, ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.