Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yhdeksäsluokkalaisten puhetta toisen asteen koulutusvalinnasta ja siinä esiintyviä kulttuurisia merkityksiä. Merkityksiä tarkastellaan ohjauksen näkökulmasta suhteessa sekä aikaisempaan koulutussosiologiseen tutkimukseen perhetaustan vaikutuksesta koulutusvalintaan että perhetaustan ja luokan kulttuurisina prosesseina käsitteellistäviin tutkimuksiin ja teorioihin.
Tutkimuksen aineisto koostuu helsinkiläisessä koulussa tehdyistä yhdeksäsluokkalaisten haastatteluista ja lähestymistapa on diskurssianalyyttinen. Haastattelupuheesta paikannetaan eri tulkintarepertuaareja ja tapoja käyttää näitä puheessa.
Yhdeksäsluokkalaisten puheesta nostetaan esiin viisi eri tulkintarepertuaaria: koulutuksen hyödyllisyys -repertuaari, yksilöllisyysrepertuaari, vastuullisuusrepertuaari, käytäntö vastaan teoria -repertuaari sekä amis vastaan lukio -repertuaari. Diskurssianalyysin avulla osoitetaan, miten näiden repertuaarien käyttö puheessa erottelee ammatillista ja lukiokoulutusta sekä rakentaa näiden välille hierarkiaa ja miten puhujat positioivat itseään suhteessa näihin merkityksiin tuottaen kuvaa itsestään tietynlaisina valitsijoina.
Diskurssianalyyttinen lähestymistapa osoittautui ohjauksen näkökulmasta hyödylliseksi tavaksi tarkastella koulutusvalintapuhetta. Jatkotutkimuksella voitaisiin saada tarkempi kuva yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalintaan liittämistä kulttuurisista merkityksistä ja niiden käytöstä.
...
Alternative title
Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkasteluaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29787]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kerrottu koulutusvalinta : neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta
Stenius, Heli (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena koulutusvalintaprosessi näyttäytyy nuorten kertomana ja miten nuoret positioivat itseään koulutusvalinnan tekijöinä. Tavoitteena on tuoda esille miten koulutusvalintaprosessi ... -
"Sit mä tajusin, et tonne mä haen" : abiturienttien käsityksiä ammatin- ja koulutusvalinnasta sekä ammatinvalinnanohjauksesta lukiossa
Hytönen, Kaisu; Kananen, Katri (2011)Ammatin- ja koulutusvalintaprosessi on nuorille ajankohtainen asia ensimmäisen kerran jo peruskoulun lopun lähestyessä. Lukion valinneet taas joutuvat pohtimaan ammatinvalinta-asioita perusteellisesti jopa ensimmäiseltä ... -
Millä perusteilla peruskoulun päättävät nuoret tekevät koulutusvalintansa
Oksanen, Miia (2014)Nuoret joutuvat ison valinnan eteen peruskoulun lopun lähestyessä heidän valitessaan minne hakevat koulutukseen toiselle asteelle. Joillekin nuorille valinta on ollut itsestään selvä jo jopa pienestä lapsesta saakka, ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Opinto-ohjauksen merkitys yhdeksäsluokkalaisten jatkovalinnalle
Heinonen, Minna (2015)