Valinta on vaikea, kun se vaikuttaa koko loppuelämään
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia siirtyminen oppivelvollisuuden ulkopuolelle herätti peruskoulun päättöluokkalaisissa sekä mitkä asiat aiheuttivat pelkoa tai toiveita tulevaisuutta ajatellen. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin nostaa esille tuentarpeet: millaista tukea nuoret oppilaat olivat saaneet ja millaista toivoivat saavansa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin lisäksi määrällisiä menetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin joulukuussa 2011 pienen paikkakunnan peruskoulun päättöluokkalaisilla. Tutkimukseen osallistui 36 oppilasta.
Tutkimuksen tulosten perusteella siirtyminen peruskoulusta uuteen elämänvaiheeseen herättää ristiriitaisia tuntemuksia. Kaikille oppilaille valinta ei vielä ennen yhteishakua ollut selkeä. Paineita ja pelkoja loi se, että valinta koettiin loppuelämään vaikuttavaksi tekijäksi. Toisaalta siirtyminen uuteen kouluun tai työelämää koettiin positiivisena. Oppilailla oli mahdollisuus ottaa vastuuta omasta elämästään. Oppilaat kokivat tarvitsevansa siirtymävaiheessa tukea koulutuksellisten asioiden edessä opinto-ohjaajalta. Tukea siirtymävaiheessa toivottiin myös vanhemmilta. Ammattikoulun suorittaminen tarkoitti siirtymistä uudelle paikkakunnalle uuteen ympäristöön. Näiden oppilaiden kohdalla tehostettu opinto-ohjaus olisi erityisen tärkeää onnistuneen siirtymisen takaamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
Myllylä, Marju; Jänkälä, Heidi (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli hahmottaa nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien toteuttamaa yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. Tarkastelimme opinto-ohjaajien kuvaamia käsityksiä, käytännön työtapoja ja haasteita ... -
Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
Karjalainen, Eija-Mari; Laine Ojamies, Anna (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavia taustatekijöitä käsitellään lukion ohjauskeskustelussa, ja millainen rooli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden ... -
Kerrottu koulutusvalinta : neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta
Stenius, Heli (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena koulutusvalintaprosessi näyttäytyy nuorten kertomana ja miten nuoret positioivat itseään koulutusvalinnan tekijöinä. Tavoitteena on tuoda esille miten koulutusvalintaprosessi ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.