dc.contributor.advisor | Puolimatka, Tapio | |
dc.contributor.author | Stenius, Heli | |
dc.date.accessioned | 2017-03-21T12:41:54Z | |
dc.date.available | 2017-03-21T12:41:54Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1685717 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53340 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena koulutusvalintaprosessi näyttäytyy nuorten kertomana ja miten nuoret positioivat itseään koulutusvalinnan tekijöinä. Tavoitteena on tuoda esille miten koulutusvalintaprosessi muotoutuu pitkällä aikavälillä yksittäisen nuoren näkökulmasta ja luoda sitä kautta ymmärrystä ja kokonaisvaltaista näkemystä opinto-ohjaajan työhön.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa kerronnallisen lähestymistavan kautta pyritään tavoittamaan ilmiö mahdollisimman syvällisesti. Neljän nuoren kerronta noin seitsemän vuoden ajalta välittää koettua todellisuutta heidän koulutusvalintaprosesseistaan.
Nuorten koulutusvalintaprosessit ovat edenneet yksilöllisesti erilaisten vaiheiden kautta kohti tavoitetta. Nuorten kerronnasta ilmenee, että he kokivat lukioaikana lopullisen valintapäätöksen selkiytymisen helpottavana. Nuorten myönteinen suhtautuminen tulevaisuuteen on auttanut heitä etenemään koulutusvalintaprosesseissaan ja kantanut vastoinkäymisten aikana. Nuoret positioivat itsensä pääsääntöisesti aktiivisiksi toimijoiksi koulutusvalintaprosessissaan ja heidän toimijuutensa vahvistui prosessin edetessä. Kaikkien nuorten koulutusvalintaprosessi on vielä kesken, vaikka kolme heistä opiskelee tavoitteensa mukaisessa opiskelupaikassa.
Koulutusvalinta on aina yksilöllinen ja monivaiheinen prosessi, jota nuori työstää omista lähtökohdistaan käsin. Ohjaustyössä on tärkeää ymmärtää prosessien moninaisuus sekä tunnistaa nuorten kokemuksia ja tunteita, jotta ohjausta pystyisi rikastamaan ja suuntaamaan tarpeenmukaisesti ja oikea-aikaisesti. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (116 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kerronta | |
dc.subject.other | koulutusvalinta | |
dc.subject.other | opinto-ohjaus | |
dc.title | Kerrottu koulutusvalinta : neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta | |
dc.title.alternative | Neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201703211721 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2017-03-21T12:41:55Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | kerronta | |
dc.subject.yso | koulutusvalinnat | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |