Show simple item record

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorStenius, Heli
dc.date.accessioned2017-03-21T12:41:54Z
dc.date.available2017-03-21T12:41:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1685717
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53340
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena koulutusvalintaprosessi näyttäytyy nuorten kertomana ja miten nuoret positioivat itseään koulutusvalinnan tekijöinä. Tavoitteena on tuoda esille miten koulutusvalintaprosessi muotoutuu pitkällä aikavälillä yksittäisen nuoren näkökulmasta ja luoda sitä kautta ymmärrystä ja kokonaisvaltaista näkemystä opinto-ohjaajan työhön. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa kerronnallisen lähestymistavan kautta pyritään tavoittamaan ilmiö mahdollisimman syvällisesti. Neljän nuoren kerronta noin seitsemän vuoden ajalta välittää koettua todellisuutta heidän koulutusvalintaprosesseistaan. Nuorten koulutusvalintaprosessit ovat edenneet yksilöllisesti erilaisten vaiheiden kautta kohti tavoitetta. Nuorten kerronnasta ilmenee, että he kokivat lukioaikana lopullisen valintapäätöksen selkiytymisen helpottavana. Nuorten myönteinen suhtautuminen tulevaisuuteen on auttanut heitä etenemään koulutusvalintaprosesseissaan ja kantanut vastoinkäymisten aikana. Nuoret positioivat itsensä pääsääntöisesti aktiivisiksi toimijoiksi koulutusvalintaprosessissaan ja heidän toimijuutensa vahvistui prosessin edetessä. Kaikkien nuorten koulutusvalintaprosessi on vielä kesken, vaikka kolme heistä opiskelee tavoitteensa mukaisessa opiskelupaikassa. Koulutusvalinta on aina yksilöllinen ja monivaiheinen prosessi, jota nuori työstää omista lähtökohdistaan käsin. Ohjaustyössä on tärkeää ymmärtää prosessien moninaisuus sekä tunnistaa nuorten kokemuksia ja tunteita, jotta ohjausta pystyisi rikastamaan ja suuntaamaan tarpeenmukaisesti ja oikea-aikaisesti.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (116 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkerronta
dc.subject.otherkoulutusvalinta
dc.subject.otheropinto-ohjaus
dc.titleKerrottu koulutusvalinta : neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta
dc.title.alternativeNeljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201703211721
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2017-03-21T12:41:55Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokerronta
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysonuoret


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record