Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavia taustatekijöitä käsitellään lukion ohjauskeskustelussa, ja millainen rooli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyllä on ohjauskeskustelussa opinto-ohjaajien näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa lukion opinto-ohjaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että lukion opinto-ohjaajilla oli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyyn kolme erilaista lähestymistapaa: (1) niitä käsitellään nuoren aloitteesta, (2) niitä käsitellään opinto-ohjaajan aloitteesta tai (3) niitä ei käsitellä lainkaan. Taustatekijöistä nousi tutkimuksessa esille kolme kategoriaa: läheiset, kulttuuri, uskonto ja yhteisöt sekä yhteiskunta. Eri taustatekijöiden käsittelyllä nähtiin ohjauskeskustelussa erilaiset roolit. Yhteiskunnan vaikutuksen käsittelyllä nähtiin olevan ohjauskeskustelussa merkittävin rooli työllistymisen ja koulutusvalintojen ajankohtaisuuden vuoksi. Opinto-ohjaajien käsityksissä oli hajontaa siinä, minkä nähtiin olevan läheisten sekä kulttuurin, uskonnon ja yhteisöjen vaikutuksen käsittelyn rooli ohjauskeskustelussa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyn rooliin tulisi kiinnittää huomiota lukion ohjauskeskustelussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kerrottu koulutusvalinta : neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta
Stenius, Heli (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena koulutusvalintaprosessi näyttäytyy nuorten kertomana ja miten nuoret positioivat itseään koulutusvalinnan tekijöinä. Tavoitteena on tuoda esille miten koulutusvalintaprosessi ... -
Lukion päättövaiheessa olevien nuorten koulutus- ja uranvalintasuunnitelmat
Teikari, Henna (2004) -
"Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
Myllylä, Marju; Jänkälä, Heidi (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli hahmottaa nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien toteuttamaa yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. Tarkastelimme opinto-ohjaajien kuvaamia käsityksiä, käytännön työtapoja ja haasteita ... -
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ... -
Valinta on vaikea, kun se vaikuttaa koko loppuelämään
Hänninen, Tarja (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia siirtyminen oppivelvollisuuden ulkopuolelle herätti peruskoulun päättöluokkalaisissa sekä mitkä asiat aiheuttivat pelkoa tai toiveita tulevaisuutta ajatellen. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.