Vocabulary testing in a Finnish EFL class : a comparison of teacher and student perceptions
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Sanasto on tärkeä osa englannin kielen oppimista, ja oppitunneilla pitkin kouluvuotta säännöllisesti pidetyt sanakokeet ovat osa lähes jokaisen kurssin arkea. Siitä huolimatta sanakokeita koskeva tutkimus on Suomessa vähäistä, ja tämä tutkimus pyrkii täydentämään tuota aukkoa tutkimuskentässä.
Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa yläasteen englanninopettajan ja hänen opettaman 9.:n luokan oppilaitten näkemyksiä sanakokeitten luonteesta, syistä niiden pitämiseen, sekä siitä, kuinka hyödyllisiksi he kokevat sanakokeet. Tutkimusta varten opettajaa haastateltiin, ja oppilaat vastasivat kyselylomakkeeseen. Opettajan ja oppilaitten vastaukset haastateltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, ja vastauksia vertailtiin keskenään.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajalla ei ole teoreettista tietoa sanakokeista siitä huolimatta, että ne ovat osa hänen säännöllisiä opetusmetodeitaan. Oppilaitten käsityksissä sanakokeilla on ristiriitainen rooli: toisaalta moni oppilas on sitä mieltä että sanakokeet ovat hyödyllisiä niin oppilaille itselleen kuin opettajalle, ja toisaalta taas osa oppilaista pitää niitä turhana ajanhukkana.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Finnish second year high school students' perceptions regarding teachers’ role on foreign language classroom anxiety
Torvinen, Anni (2020)Kielten oppitunneilla esiintyvä ahdistus (engl. Foreign Language Classroom Anxiety) voi vaikuttaa usean oppilaan elämään, ja estää oppilaita näyttämästä todellista potentiaaliaan oppimistilanteissa. Joskus oppilas voidaan ... -
Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
Toropainen, Nea (2024)Uusien opettajien taitojen työkalupakki on heidän valmistumishetkellään hyvin rajallinen ja heidän oletetaankin omaksuvan suuren määrän olennaista opetustyöhön liittyvää tietoa. Tätä tietoa ei kuitenkaan ole saatavilla ... -
The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
Mäkinen, Leni (2019)Sanaston asema kielten oppimisen ja opetuksen tutkimuksessa on vahvistunut 1980-luvulta lähtien. Sanasto muodostaa ison osan kielitaidosta ja tutkijat ovat sitä mieltä, että sanaston oppimiseen tarvitaan ainakin osittain ...