Finnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Uusien opettajien taitojen työkalupakki on heidän valmistumishetkellään hyvin rajallinen ja heidän oletetaankin omaksuvan suuren määrän olennaista opetustyöhön liittyvää tietoa. Tätä tietoa ei kuitenkaan ole saatavilla heidän saamassaan koulutuksessa, vaan sitä on hankittava muilla keinoilla. On siis opetusalan tulevaisuutta ajatellen merkityksellistä tutkia töiden taitojen hankkimista muilla keinoilla. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee suomalaisten englannin aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä opetuksellisista sosiaalisen median alustoista. Tutkimus pyrkii ymmärtämään, miten opiskelijat näkevät sosiaalisen median ympäristönä, kuinka hyödyllisiä opetukselliset sosiaalisen median alustat ovat heille ja miksi näitä alustoja seurataan.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse englannin aineenopettajaopiskelijoille. Kysely pitää sisällään kysymyksiä, jotka on suunniteltu tuottamaan niin määrällisiä, kuin laadullisia tuloksia. Kysymykset koskevat näkemyksiä sosiaalisesta mediasta ympäristönä, opetuksellisten sosiaalisen median alustojen hyödyllisyyttä sekä syitä alustojen seuraamiselle. Kyselyn luonteeltaan laadulliset tulokset analysoidaan temaattista analyysiä hyödyntäen.
Tutkimus ja sen analyysi osoittavat, että tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla on ristiriitaisia näkemyksiä sosiaalisesta mediasta, ja he tunnistavat sen positiiviset sekä negatiiviset puolet. Vastaajat arvostavat sosiaalisen median mahdollisuuksia yhteisön rakentamiseen ja tiedon jakamiseen, mutta ovat tietoisia myös vääristä tiedoista ja muista kielteisistä vaikutuksista. Opiskelijat pitävät opetuksellisia alustoja arvokkaina ja ennen kaikkea hyödyllisinä. Opiskelijat seuraavat opetuksellisia alustoja useista syistä, joista tärkeimpiä ovat tuki, inspiraatio ja huumori.
Tulosten perusteella sosiaalisen median merkitystä tulisi korostaa tulevien opettajien opinpolulla. Täten sosiaalisen median alustojen mahdollisuudet tukea ammatillista kehitystä, edistää yhteisöllisyyttä ja innostaa tulevia opettajia saadaan valjastettua hyötykäyttöön. Tuloksia ei voida yleistää pienen otannan vuoksi (n=9), mutta aihealue kaipaa kipeästi lisätutkimusta. Lisätutkimuksen avulla voitaisiin selvittää laajemmalla skaalalla tutkittua ilmiötä, eli sen yleistettävyyttä koko Suomen opetusalan laitoksilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Valppu, Jenni (2013)Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Learning English informally through authentic literacy practices : a case study of Finnish 8th grade students
Linnakylä, Anna (2010)Suomalaisnuorten arjessa englanninkieliset tekstit ja kielenkäyttötavat ovat yleisiä. Nuorisokulttuuri on kansainvälistä ja sen yhteinen kieli on entistä useammin englanti. Uuden teknologian kehittymisen myötä monimediaiset ... -
Finnish health care and social work students' perceptions of Finnish-English code-switching : a survey study
Rinne, Tiina (2015)Englannin kielen asema kansainvälisenä valtakielenä on vaikuttanut sen leviämiseen myös Suomessa. Laajalle levinnyttä vierasta kieltä käyttävät Suomessa moninaisin tavoin eri-ikäiset ja taitotasoltaan erilaiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.