The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
Sanaston asema kielten oppimisen ja opetuksen tutkimuksessa on vahvistunut 1980-luvulta lähtien. Sanasto muodostaa ison osan kielitaidosta ja tutkijat ovat sitä mieltä, että sanaston oppimiseen tarvitaan ainakin osittain tietoisia prosesseja. Siksi tarvitaan lisää tietoa siitä, kuinka sanastoa olisi tehokkainta opiskella. Tämä tutkimus käsittelee sanaston oppimisstrategioita. Tutkin, mitä sanaston oppimisstrategioita lukiolaiset ovat käyttäneet englannin kielessä lukion aikana ja kuinka usein. Lisäksi tutkin, mitkä strategiat he kokevat hyödyllisimmiksi. Suomalaisten lukiolaisten sanaston oppimisstrategioiden käyttöä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu opinnäytetöitä lukuun ottamatta. Monet kansainväliset tutkimukset ovat lähinnä selvittäneet, käyttävätkö tutkimukseen osallistuneet ihmiset kyseisiä strategioita, mutta eivät kuinka usein he niitä käyttävät.
Aineisto kerättiin paperisella kyselyllä keskisuomalaisessa lukiossa vuoden 2018 alkusyksyllä. Vastaajat, joita oli yhteensä 68, koostuivat lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoista. Kysely pohjautui hyvin vahvasti Norbert Schmittin (1997) sanaston oppimisstrategioiden taksonomiaan. Taksonomiassa strategiat jaetaan kahtia: niihin, joilla pyritään selvittämään uuden sanan merkitys (discovery strategies) ja niihin, joiden avulla yritetään painaa sana ja sen merkitys mieleen (consolidation strategies). Ensimmäisestä ryhmästä eniten käytetyiksi strategioiksi nousivat sanan arvaaminen kontekstista, sanakirjan käyttö sekä kysyminen luokkatovereilta tai muilta kavereilta. Hyödyllisimmiksi tästä ryhmästä koettiin sanakirjan käyttö, oppikirjojen sanalistat, käännöksen tai vihjeen kysyminen opettajalta, kysyminen luokkatovereilta tai muilta kavereilta sekä arvaaminen kontekstista. Jälkimmäisestä ryhmästä käytetyimmät strategiat olivat puolestaan sanalistojen avulla harjoittelu, sanojen verbaalinen toisto sekä sanan kirjoitusasun tarkastelu. Hyödyllisimmiksi koettiin edellä mainittujen käytetyimpien strategioiden lisäksi myös sanan kirjallinen toisto, sanojen kysely, sanastotestit sekä tietoinen opiskelu englanninkielisen median kautta. Suomalaiset lukio-opiskelijat tuntuvat siis käyttävän niitä strategioita, jotka ovat jo todenneet toimiviksi. Nämä ovat monesti kognitiivisia strategioita, jotka ovat toistoon nojautuvia ja mekaanisia tapoja opiskella sanastoa. Avoimista kysymyksistä nousi esiin etenkin Quizlet-nimisen opiskelusovelluksen runsas käyttö vastaajien keskuudessa. Tulokset olivat jokseenkin yhteneväisiä aiempien tutkimuksien kanssa, mutta erojakin ilmeni.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Learning styles versus learning strategies : how Finnish upper secondary schoolers study vocabulary
Siltanen, Mona (2017)Oppimistyylit ja erilaiset niitä tukevat oppimisstrategiat ovat iso osa onnistunutta oppimista ja niitä on tutkittu paljon. Tämä tutkimus keskittyy suomalaisten lukion toisen vuoden opiskelijoiden oppimistyylien ja heidän ... -
A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
Onjukka, Reea (2011)Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, ... -
Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
Kovanen, Mariaana (2014)Tämän Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hyödyistä. Lisäksi koin, että tutkielmani toisi lisää tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.