"Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games
Digitaalisuus, videopelit ja pelillisyys ovat ilmiöinä kasvaneet hyvin tärkeäksi osaksi elämää monilla elämän osa-alueilla kahden viime vuosikymmenen aikana eikä kasvatusala ole
poikkeus. Pelit on otettu tärkeäksi kielen oppimisen työkaluksi kaikilla opiskeluasteilla
Suomessa. Vaikka oppimispelit on oma äärimmäisen tärkeä osansa kielten oppimisessa, on
pelien tärkeys oppimisen välineenä kuitenkin muualla kuin luokkahuoneessa. Pelit ovat
hyödyllisiä informaalisen oppimisen välineitä.
Tässä tutkielmassa käsittelen aikaista toisen kielen informaalia sanaston oppimista
internet-pelien kautta. Tämän lisäksi lukija tutustuu pelien yleisiin hyötyihin oppimiseen
nähden sekä aiempaan pelitutkimukseen kielen oppimisen näkökulmasta.
Osana tätä tutkielmaa teetätin kyselyn 51 10–13-vuotiaalle koululaiselle eteläsuomalaisessa
alakoulussa. Kyselyssä kysyin oppilailta sanoja tai lauseita, joita he kokivat oppineensa
peleistä sekä heidän taustatietojaan (ikä, sukupuoli, aiempi suoriutuminen englannin
oppiaineessa sekä heidän harrastuneisuutensa Internet-pelaamisessa). Tämän jälkeen
oppilaille annettiin lista englanninkielisiä sanoja (verbejä, substantiiveja ja adjektiiveja), johon he merkkasivat tunnistivatko sanan tai osasivatko kääntää sen. Kysely analysoitiin laadullisin metodein ja pienen otannan takia tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Kyselyn tuloksena löytyi vahva yhteys pelaamisharrastuneisuuden sekä sanaston oppimisen välillä ja huomattiin, että suurin osa pelien myötä opituksi koetuista sanoista on substantiiveja. Lisäksi huomattiin, että kuudennella luokalla erot pelaavien ja ei-pelaavien oppilaiden välillä tasaantuivat. Vaikka tytöt ovat yleisesti kielellisesti lahjakkaampia kuin pojat, tytöt suoriutuivat kyselyn toisesta osiosta huonommin kuin pojat jokaisessa
ikäluokassa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5345]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vocabulary Learning Strategies
Rasti Behbahani, Amin (Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL), 2015) -
The effects of book exposure and reading interest on oral language skills of children with and without a familial risk of dyslexia
Caglar-Ryeng, Ømur; Eklund, Kenneth; Nergård-Nilssen, Trude (John Wiley & Sons, 2020)The potential role of home literacy environment (HLE) in children's language development has been widely studied. However, data on the HLE of children with familial risk (FR) of dyslexia are limited. In this longitudinal ... -
The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
Teittinen, Taija (2015)Tämä tutkielma käsittelee oppilaiden kokemuksia sanaston omaksumisesta videopelaamisen kautta. Taustateoriaosiossa tutustutaan videopelaamisen kehitykseen, pelien genreihin, videopelaamiseen harrastuksena sekä Suomessa ... -
"I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
Tabell, Tuure (2017)Digitalisoituvassa maailmassa myös sanakirjat siirtyvät painetusta formaatista sähköiseen. Sähköisten sanakirjojen suureen suosioon vaikuttaa varsinkin niiden käyttömukavuus ja nopeus sekä niiden painettua sanakirjaa parempi ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...