"I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
Digitalisoituvassa maailmassa myös sanakirjat siirtyvät painetusta formaatista sähköiseen. Sähköisten sanakirjojen suureen suosioon vaikuttaa varsinkin niiden käyttömukavuus ja nopeus sekä niiden painettua sanakirjaa parempi saavutettavuus myös kodin ja koulun ulkopuolella esimerkiksi älypuhelimien sanakirjasovellusten avulla. Sähköisten sanakirjojen kirjo on kuitenkin suuri, eivätkä kaikki oppijoiden käyttämät sanakirjat ole käyneet läpi minkäänlaista asiantuntija-arviointia. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää suomalaisten lukiolaisten painettujen ja sähköisten englannin sanakirjojen käyttöä. Tutkielman aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa kysyttiin, kuinka usein ja millaisissa tilanteissa lukiolaiset käyttävät sanakirjoja. Lisäksi lukiolaisia pyydettiin kertomaan oma mielipiteensä sähköisistä sanakirjoista. Aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tuloksista selvisi, että vastaajien joukossa sähköiset sanakirjat olivat lähestulkoon syrjäyttäneet painetut sanakirjat. Sähköisen formaatin mahdollistama saavutettavuus taas näkyi sanakirjojen käyttönä myös kodin ja koulun ulkopuolella. Lukiolaiset arvostivat sähköisten sanakirjojen käytön helppoutta ja nopeutta, mutta niiden luotettavuus huoletti monia. Huolimatta siitä, että tulokset eivät ole yleistettävissä, on niistä nähtävissä, kuinka sähköiset sanakirjat ovat syrjäyttämässä painetut. Varsinkin opettajien vastuun sanakirjojen käytön opettamisesta voidaan kuitenkin katsoa kasvaneen, kun oppijoiden saatavilla on laadultaan hyvin vaihtelevia sanakirjoja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5341]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
Bertel, Elina (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tarjoavatko yläkoulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppitehtävät oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sisällyttämällä kielioppitehtäviin oppilaille ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
Onjukka, Reea (2011)Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ...