dc.contributor.advisor | Hahn, Judit | |
dc.contributor.author | Kähärä, Topias | |
dc.date.accessioned | 2017-01-23T11:13:59Z | |
dc.date.available | 2017-01-23T11:13:59Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52796 | |
dc.description.abstract | Digitaalisuus, videopelit ja pelillisyys ovat ilmiöinä kasvaneet hyvin tärkeäksi osaksi elämää monilla elämän osa-alueilla kahden viime vuosikymmenen aikana eikä kasvatusala ole
poikkeus. Pelit on otettu tärkeäksi kielen oppimisen työkaluksi kaikilla opiskeluasteilla
Suomessa. Vaikka oppimispelit on oma äärimmäisen tärkeä osansa kielten oppimisessa, on
pelien tärkeys oppimisen välineenä kuitenkin muualla kuin luokkahuoneessa. Pelit ovat
hyödyllisiä informaalisen oppimisen välineitä.
Tässä tutkielmassa käsittelen aikaista toisen kielen informaalia sanaston oppimista
internet-pelien kautta. Tämän lisäksi lukija tutustuu pelien yleisiin hyötyihin oppimiseen
nähden sekä aiempaan pelitutkimukseen kielen oppimisen näkökulmasta.
Osana tätä tutkielmaa teetätin kyselyn 51 10–13-vuotiaalle koululaiselle eteläsuomalaisessa
alakoulussa. Kyselyssä kysyin oppilailta sanoja tai lauseita, joita he kokivat oppineensa
peleistä sekä heidän taustatietojaan (ikä, sukupuoli, aiempi suoriutuminen englannin
oppiaineessa sekä heidän harrastuneisuutensa Internet-pelaamisessa). Tämän jälkeen
oppilaille annettiin lista englanninkielisiä sanoja (verbejä, substantiiveja ja adjektiiveja), johon he merkkasivat tunnistivatko sanan tai osasivatko kääntää sen. Kysely analysoitiin laadullisin metodein ja pienen otannan takia tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Kyselyn tuloksena löytyi vahva yhteys pelaamisharrastuneisuuden sekä sanaston oppimisen välillä ja huomattiin, että suurin osa pelien myötä opituksi koetuista sanoista on substantiiveja. Lisäksi huomattiin, että kuudennella luokalla erot pelaavien ja ei-pelaavien oppilaiden välillä tasaantuivat. Vaikka tytöt ovat yleisesti kielellisesti lahjakkaampia kuin pojat, tytöt suoriutuivat kyselyn toisesta osiosta huonommin kuin pojat jokaisessa
ikäluokassa. | en |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | SLA | |
dc.subject.other | vocabulary acquisition | |
dc.subject.other | informal learning | |
dc.subject.other | video games | |
dc.title | "Nothing interesting happens" : early L2 Vocabulary Acquisition via Internet Games | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701231221 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-01-23T11:13:59Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |