The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tarjoavatko yläkoulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppitehtävät oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sisällyttämällä kielioppitehtäviin oppilaille entuudestaan tuntemattomia sanoja, vai onko kielioppitehtävien sanasto oppilaille entuudestaan tuttua. Jälkimmäisessä tapauksessa opeteltavan kielioppiasian tärkeys korostuu ja sanaston ja kieliopin erottaminen toisistaan oppimateriaalissa on selvästi nähtävissä. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet sanastonosaamisen olevan ensiarvoisen tärkeää vieraan kielen hallitsemisessa ja painottaneet oppimateriaalien tärkeyttä sanastonoppimisessa. Lisäksi on havaittu, että useat kohtaamiset tuntemattoman sanan kanssa edesauttavat sen oppimista ja mieleen painamista.
Perinteisesti kielioppi- ja sanastotehtävät on oppimateriaaleissa täysin erotettu toisistaan, mutta myös kieliopin harjoittelua varten suunnitellut tehtävät voisivat toimia väylänä uusien sanojen kohtaamiselle. Tutkielmassa analysoitiin kahden yläkoulun 7. luokalle suunnatun englannin tehtäväkirjan kielioppitehtäviä sen perusteella, esiintyivätkö tehtävissä olevat sanat 6. luokan materiaalin aakkosellisessa sanastossa, jonka tarkoitus on edustaa 7. luokan aloittaville entuudestaan tuttuja sanoja. Tulokset osoittavat, että tehtävissä esitellään uutta sanastoa suhteellisen vähän. Molemmissa materiaaleissa noin 15% tehtävien sanoista luokiteltiin uusiksi, mukaanlukien erisnimet ja modaaliverbit, joiden oppimisen voi väittää taipumattomuuden vuoksi olevan suhteellisen helppoa. Jos nämä kaksi sanaryhmää jätetään pois, on potentiaalisesti uusien sanojen kokonaismäärä entistä pienempi. Uusia sanoja siis todennäköisesti kohdataan enimmäkseen joissain muissa kuin kielioppitehtävien tarjoamissa konteksteissa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Eskelinen, Marja (2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ... -
Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Janne (2013)Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
Onjukka, Reea (2011)Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, ... -
Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
Ulfves, Suvi (2020)Kieliopin opetus on ollut polttava puheenaihe koko kieltenopetuksen historian ajan. Näkemyseroja on sen suhteen, miten kielioppia tulisi opettaa ja miten siitä saisi tehtyä mielenkiintoista sekä oppilaille että opettajille, ...