University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Eettiset dilemmat ja eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaajan työssä

Thumbnail
View/Open
1.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Matkoski, Henna |
Peltonen, Sanna
Date
2016
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia eettisiä ristiriitoja eli dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat ja millaista eettistä kuormittuneisuutta he mahdollisesti kokevat työssään. Lisäksi olimme kiinnostuneita siitä, millaiset eettiset periaatteet ohjaavat opinto-ohjaajia heidän työssään. Tarkoituksenamme oli saada päivitettyä tietoa opintoohjaajien työstä, sillä aiempia tutkimuksia opinto-ohjaajista on tehty Suomessa melko vähän. Toteutimme tutkimuksemme syksyllä 2016 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelimme kuutta peruskoulun opinto-ohjaajaa Länsi-, Keski- ja Etelä-Suomen alueilta. Tutkimusaineiston analyysimenetelmäksi valitsimme aineiston luonteen perusteella sekä aineistolähtöisen että teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Tarkoituksenamme oli etsiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: ”Mitkä eettiset periaatteet ohjaavat opintoohjaajien työtä?”, ”Millaisia eettisiä dilemmoja opinto-ohjaajat kohtaavat työssään?” ja ”Millaista eettistä kuormittuneisuutta opinto-ohjaajat kokevat työssään?” Tutkimuksemme mukaan opinto-ohjaajat kohtaavat työssään enemmän tilanteita, joissa oikean toimintatavan tiedostaminen on vaikeaa (A-tyypin dilemma) kuin tilanteita, joissa he joutuvat toimimaan omien arvojen (B-tyypin dilemma) tai sääntöjen vastaisesti (C-tyypin dilemma). Tärkeimmiksi opinto-ohjaajan työtä ohjaaviksi eettisiksi periaatteiksi nousivat itsemääräämisoikeus, luottamuksellisuus sekä oppilaan ensisijaisuus. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistuneet opinto-ohjaajat kokivat eettisen kuormittuneisuutensa melko alhaiseksi. Opinto-ohjaaja on merkittävässä roolissa koulumaailmassa ja nuorten elämässä. Tutkimuksemme toi esille sen, että eettisiin valintoihin ja kysymyksiin liittyvät pulmat ovat osa opinto-ohjaajien työarkea. Oman tutkimuksemme tutkimusjoukon pienuuden sekä aiheen vähäisen tunnettavuuden vuoksi näemme, että kyseisestä aiheesta tehtäville lisätutkimuksille olisi paikkansa ohjaustutkimuksen kentällä. ...
Keywords
eettiset dilemmat eettinen kuormittuneisuus opinto-ohjaaja eettisyys kuormitus opinto-ohjaajat ohjaus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612215231

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä 

    Huusko, Saija (2014)
    ”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • "Että jokainen kantaa aina sen oman osaamisensa siihen koriin, ja että sitä jaetaan." : yhteistyö yläkoulun, lukion ja ammattikoulun opinto-ohjaajan työssä 

    Vainio, Marianne (2017)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yläkoulun, ammatillisen oppilaitoksen ja lukion opinto-ohjaajien työhön kuuluvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa, ja selvittää minkälaisia tekijöitä liittyy hyvään ja toimivaan ...
  • Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä 

    Hytinkoski, Satu (2017)
    Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni ...
  • "Elämänpituinen matkahan tää on." : ohjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana 

    Alakarhu, Mirva (2015)
    Alakarhu, Mirva. 2015. ”Elämänpituinen matkahan tää on.” Ohjausalan opis-kelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintojen aikana. Kasva-tustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • "Koska halusin toteuttaa ohjausta." : fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus Saaran ohjausfilosofiasta ja uratarinasta lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi 

    Hartikainen, Laura-Maarit (2016)
    Tutkimukseni aiheena on tarkastella erään ohjausalan ammattilaisen, Saa-ran (nimi muutettu), tarinaa lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi, se-kä tarkastella Saaran ohjausfilosofiaa, jolla on keskeinen rooli hänen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre