University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä

Thumbnail
View/Open
652.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hytinkoski, Satu
Date
2017
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni tuottavan uutta tutkimustietoa lukioiden yhdistämises-tä etenkin opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ennakko-odotuksia opinto-ohjaajilla oli ennen lukioiden yhdistämistä? 2. Millaisia olivat vuoden päästä yhdistämisestä toteutuneet kokemukset? 3. Neljän vuoden kuluttua yhdistämisestä: miten opin-to-ohjaajien kokemukset olivat muuttuneet? Tutkimukseni on tapaustutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytän teemahaastatte-lua. Tutkimuksen aineistona ovat kahden opinto-ohjaajan haastattelut. Molempia haastateltiin kaksi kertaa tutkimusprosessin aikana, ensin vuoden kuluttua yhdistämisestä ja uudelleen kolme vuotta myöhemmin. Analysoin aineiston temaattisella sisällönanalyysilla aineistolähtöi-sesti. Analyysin tuloksena muodostin kahdeksan pääluokkaa liittyen opinto-ohjaajien kokemuk-siin lukioiden yhdistämisestä. Ensimmäinen pääluokka kattaa lukioiden yhdistämisen ulkoiset tekijät: syyt ja toteutuksen. Toinen pääluokka käsittelee opinto-ohjaajien suhtautumista yhdis-tämiseen, sekä heidän toiveitaan ja odotuksiaan sen suhteen. Kolmannessa pääluokassa käsitel-lään edellisten toteutumista. Neljännessä pääluokassa eritellään opinto-ohjaajien työn muutosta yhdistämisen myötä. Esille tuli niin positiivisia kuin negatiivisiakin seikkoja. Viides pääluokka kartoittaa opinto-ohjaajien näkemystä kahden opinto-ohjaajan lukion mahdollisuuksista ja haasteista. Kuudennessa pääluokassa pohditaan esimiehen ja työyhteisön vaikutusta opinto-ohjaajien työhön. Seitsemäs pääluokka pohtii ohjausta ja koulua muutoksessa opinto-ohjaajien silmin. Lopuksi kahdeksas pääluokka käsittää opinto-ohjaajien pohdintaa työstään, sen nykyti-lanteesta ja tulevaisuudesta. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opinto-ohjaajien odotukset ensimmäiselle vuodelle toteutuivat melko hyvin, ja monet peloista osoittautuivat turhiksi. Perusasiat toimivat hyvin, ja opiskelijan kannalta ei löytynyt varsinaisesti haittoja. Haasteellisimmaksi asiaksi nousi kahden erilaisen työyhteisökulttuurin yhdistäminen. Neljän vuoden kuluttua yhdistämisestä kokemuk-set olivat hyvin samansuuntaisia, mutta vielä positiivisempia kuin aluksi. Jonkinasteista speku-laatiota yhdistämiseen liittyen kuitenkin edelleen esiintyi. ...
Keywords
opinto-ohjaaja opinto-ohjaus koulujen yhdistäminen kokemus opinto-ohjaajat kokemukset lukio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706182934

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön 

    Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)
    Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ...
  • Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa 

    Sarén, Raisa (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ...
  • Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia 

    Hannuksela, Emmi (2015)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ...
  • Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä. 

    Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008)
  • “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta 

    Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)
    Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre