"Koska halusin toteuttaa ohjausta." : fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus Saaran ohjausfilosofiasta ja uratarinasta lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi
Tutkimukseni aiheena on tarkastella erään ohjausalan ammattilaisen, Saa-ran (nimi muutettu), tarinaa lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi, se-kä tarkastella Saaran ohjausfilosofiaa, jolla on keskeinen rooli hänen työssään. Tutkimukseni on aineistolähtöinen fenomenologis-hermeneuttinen tapaustut-kimus, joten se on toteutettu seuraten aineistolähtöisen tapaustutkimuksen toteuttamisen periaatteita ja fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Ai-neistoni koostuu kolmesta eri teemaisesta tutkimushaastattelusta. Teemat oli-vat: elämänviiva, ohjausfilosofia ja ohjausalan yrittäjyys. Eri teemojen kautta pyrin tutkimaan aihettani mahdollisimman monipuolisesti.
Tutkimuksessa paljastui selkeitä merkityskokonaisuuksia, jotka ovat vai-kuttaneet Saaran työhön sekä haluun perustaa ohjausalan yritys. Näitä ovat olleet mm. perhehistoria, ohjaustyön toteuttamisen mahdollisuudet lukiokou-lutuksessa, yhteiskunnalliset muutokset ja työssä uupuminen. Saaran ohjausfi-losofia puolestaan pitää sisällään kohtaamisen ajatuksen, jonka kautta Saara määrittelee omaa ohjausfilosofiaansa. Yrittäjyys taas näyttäytyy ohjausta mah-dollistavana työskentelymuotona, sillä yrittäjänä Saara kokee voivansa tehdä ohjausta parhaiten.
Tämä tutkimus viestittää siitä, että oman ohjausfilosofian toteuttaminen on tärkeää ohjaustyössä ja toisaalta, että ohjauksen tekemiseen on mahdollista löytää omia uusia suuntia mikäli se ei tunnu kaikilta osin mielekkäältä jo ole-massa olevassa ympäristössä.
...
Muu nimeke
Fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus Saaran ohjausfilosofiasta ja uratarinasta lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksiAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29494]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä
Huusko, Saija (2014)”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
"Elämänpituinen matkahan tää on." : ohjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana
Alakarhu, Mirva (2015)Alakarhu, Mirva. 2015. ”Elämänpituinen matkahan tää on.” Ohjausalan opis-kelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintojen aikana. Kasva-tustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Ohjausalan ammattilaisten osaamiskuvaukset on julkaistu
Kettunen, Jaana (Suomen opinto-ohjaajat ry, 2023) -
Ohjausalan toimijoiden käsityksiä ohjauksen innovaatioista
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022) -
Millaista osaamista ohjausalan työtehtävissä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa?
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.