University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Elämänpituinen matkahan tää on." : ohjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana

Thumbnail
View/Open
489.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Alakarhu, Mirva
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Alakarhu, Mirva. 2015. ”Elämänpituinen matkahan tää on.” Ohjausalan opis-kelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintojen aikana. Kasva-tustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjausalan opiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumista opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, kuinka opiskelijat suhteuttavat kehittyvää ohjaaja-identiteettiään opettajan ammatti-identiteettiin. Aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmällä ja analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän opinto-ohjaajan erilliskoulutuksessa ja kahden ohjausalan maisteriohjelmassa opiskelevan tulevan ohjaajan haastatteluista. Kukin haastateltava haastateltiin opintojen aikana kaksi kertaa, ensimmäisen kerran opintojen alussa ja toisen kerran opintojen loppuvaiheessa. Haastattelupuheesta nostetaan esiin kaksi rajapintaa, joita vasten haastateltavat kehittyvää ammatti-identiteettiään pohtivat: ohjausalan koulutuksen rajapinta sekä opettajuuden ja ohjaajuuden rajapinta. Sisällönanalyysin keinoin kuvataan, kuinka ohjaajaopiskelijat hahmottavat ammatillista kehittymistään suhteessa näihin rajapintoihin pohtimalla esimerkiksi koulutuksen teoreettista sisältöä, työmuotoja sekä ohjausharjoitteluja. Opettajan ja ohjaajan ammattiroo-leja haastateltavat hahmottavat toisistaan selkeästi erillisinä, helposti yhdistet-tävinä rooleina tai täysin yhtenevinä rooleina. Opettajan ammatissa toimivat haastateltavat myös katsoivat koulutuksen parantaneen heidän pedagogisia valmiuksiaan. Sisällönanalyysi antoi monipuolisen kuvan ohjaajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin kehittymisestä opintojen aikana. Jatkotutkimuksella voitaisiin tutkia esimerkiksi ohjaajan ammatillisen identiteetin muotoutumista edelleen työelämään siirtymisen jälkeen. ...
Alternative title
Ohjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana
Keywords
ammatti-identiteetti ohjaus opinto-ohjaaja opiskelu ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511193725

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Koska halusin toteuttaa ohjausta." : fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus Saaran ohjausfilosofiasta ja uratarinasta lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi 

    Hartikainen, Laura-Maarit (2016)
    Tutkimukseni aiheena on tarkastella erään ohjausalan ammattilaisen, Saa-ran (nimi muutettu), tarinaa lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi, se-kä tarkastella Saaran ohjausfilosofiaa, jolla on keskeinen rooli hänen ...
  • "Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä 

    Huusko, Saija (2014)
    ”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • Ohjausalan toimijoiden käsityksiä ohjauksen innovaatioista 

    Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)
  • Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana 

    Alenius, Johanna; Ohtonen, Taija (2010)
    Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen ...
  • Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä 

    Kaartinen, Henna; Manthos, Sofia (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien käsityksiä työssä kohtaamistaan haasteista sekä keinoista vastata näihin haasteisiin. Tarkoituksena ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre