Koodinvaihto opetuksessa puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien välillä
Koodinvaihdolla tarkoitetaan sitä, että keskustelussa jokin koodi, kuten kieli,
puhetapa tai symboli, vaihtuu. Sitä on tutkittu paljon monikielisillä luokilla eri
kielten välillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan ja
koulunkäynninohjaajien tekemää koodinvaihtoa luokkahuonevuorovaikutuksessa
puheen sekä viittomien ja kuvien välillä. Tavoitteena oli selvittää, miten
erityisopettaja ja koulunkäynninohjaajat käyttävät koodinvaihtoa opetuksessaan
ja millaisia tehtäviä koodinvaihdolla on opetuksessa. Tästä näkökulmasta
koodinvaihtoa ei ole juurikaan tutkittu. Tutkimuksen aineistona oli videotallenteet
alakouluikäisten oppilaiden autismiopetusryhmästä, ja aineisto analysoitiin
keskustelunanalyyttisesti.
Koodinvaihto puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien
välillä oli joko lauseensisäistä tietyn ilmauksen kohdalla tai lauseiden
välistä. Viittomien ja puheen välillä tapahtuva koodinvaihto ilmeni pelkän
viittoman tuottamisena ilman puhetta, valitun avainsanan tukiviittomisena
tai pidemmän ilmauksen viitottuna puheena. Kuvaa näytettiin ilman puhetta,
vasta valittua sanaa sanottaessa tai koko vuoron ajan. Kuvaa, viittomia ja puhetta
käytettiin myös samassa vuorossa joko niin, että yksityiskohta viitottiin ja
kuvaa näytettiin pidemmän kerronnan tukena tai sitten kaikkia kommunikointikeinoja
käytettiin saman sanan kohdalla. Koodinvaihdon tehtäviä löytyi kuusi:
olennaisen asian selkeyttäminen, sanaston opettaminen, oppilaan ilmaisun
tukeminen, ajan jäsentäminen, siirtymien ennakointi sekä käyttäytymisen ohjaaminen.
Olennaisen asian selkeyttämisessä, ajan jäsentämisessä ja oppilaan ilmaisun
tukemisessa käytettiin sekä viittomia että kuvia. Sanaston opettamisessa ja
siirtymien ennakoinnissa käytettiin lähinnä kuvia, ja käyttäytymisen ohjaami-
sessa painottui viittomien käyttö. Viittomien käyttö oli tilannesidonnaisempaa,
kun taas kuvien käyttö oli suunniteltu ennalta. Tutkimustulosten perusteella
opettajat voivat pohtia kuvien ja viittomien käytön lisäämistä opetuksessa erilaisiin
opetuksellisiin tehtäviin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
Pöyry, Sanna-Kaisa; Viinikka, Tiia (2015)Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä sen sijaan voidaan vähentää ei-toivottua käyttäytymistä ... -
Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
Ruuska, Piritta (2019)Tutkimuksen aiheena on AAC-menetelmiä kommunikoinnin tukena käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niitä keinoja, joita puhumaton henkilö käyttää tehdessään ... -
AAC:n käyttö opetus- ja ohjaustilanteissa : laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä
Pollari, Anni (2011)Pollari, Anni. AAC:N KÄYTTÖ OPETUS- JA OHJAUSTILANTEISSA. Laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä. Kasvatustieteen pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 75 ... -
Tietokoneavusteisen kommunikoinnin haasteet
Silvennoinen, Elsi (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkimuskirjallisuuden perusteella selvittää, mitä haasteita teknologiapohjaisiin kommunikointiohjelmiin ja -laitteisiin liittyy, ja miten näitä haasteita voitaisiin ratkaista. ... -
Kieli on muutakin kuin puhetta : ei-äänellinen merkityksenvälitys ja viittomakielet osana kieli-ilmiötä
Jantunen, Tommi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2023)Tämän artikkelin peruskysymys on: Mitä on kieli? Kysymystä ei jokapäiväisessä kielentutkimuksessa välttämättä ajatella, saati mahdollista vastausta problematisoida, sillä usein on helpompaa vain ottaa jokin valmis ...