dc.contributor.author | Pirttimäki, Niina | |
dc.date.accessioned | 2016-12-16T13:28:37Z | |
dc.date.available | 2016-12-16T13:28:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644641 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52399 | |
dc.description.abstract | Koodinvaihdolla tarkoitetaan sitä, että keskustelussa jokin koodi, kuten kieli,
puhetapa tai symboli, vaihtuu. Sitä on tutkittu paljon monikielisillä luokilla eri
kielten välillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan ja
koulunkäynninohjaajien tekemää koodinvaihtoa luokkahuonevuorovaikutuksessa
puheen sekä viittomien ja kuvien välillä. Tavoitteena oli selvittää, miten
erityisopettaja ja koulunkäynninohjaajat käyttävät koodinvaihtoa opetuksessaan
ja millaisia tehtäviä koodinvaihdolla on opetuksessa. Tästä näkökulmasta
koodinvaihtoa ei ole juurikaan tutkittu. Tutkimuksen aineistona oli videotallenteet
alakouluikäisten oppilaiden autismiopetusryhmästä, ja aineisto analysoitiin
keskustelunanalyyttisesti.
Koodinvaihto puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien
välillä oli joko lauseensisäistä tietyn ilmauksen kohdalla tai lauseiden
välistä. Viittomien ja puheen välillä tapahtuva koodinvaihto ilmeni pelkän
viittoman tuottamisena ilman puhetta, valitun avainsanan tukiviittomisena
tai pidemmän ilmauksen viitottuna puheena. Kuvaa näytettiin ilman puhetta,
vasta valittua sanaa sanottaessa tai koko vuoron ajan. Kuvaa, viittomia ja puhetta
käytettiin myös samassa vuorossa joko niin, että yksityiskohta viitottiin ja
kuvaa näytettiin pidemmän kerronnan tukena tai sitten kaikkia kommunikointikeinoja
käytettiin saman sanan kohdalla. Koodinvaihdon tehtäviä löytyi kuusi:
olennaisen asian selkeyttäminen, sanaston opettaminen, oppilaan ilmaisun
tukeminen, ajan jäsentäminen, siirtymien ennakointi sekä käyttäytymisen ohjaaminen.
Olennaisen asian selkeyttämisessä, ajan jäsentämisessä ja oppilaan ilmaisun
tukemisessa käytettiin sekä viittomia että kuvia. Sanaston opettamisessa ja
siirtymien ennakoinnissa käytettiin lähinnä kuvia, ja käyttäytymisen ohjaami-
sessa painottui viittomien käyttö. Viittomien käyttö oli tilannesidonnaisempaa,
kun taas kuvien käyttö oli suunniteltu ennalta. Tutkimustulosten perusteella
opettajat voivat pohtia kuvien ja viittomien käytön lisäämistä opetuksessa erilaisiin
opetuksellisiin tehtäviin. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (64 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | koodinvaihto | |
dc.subject.other | puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi | |
dc.subject.other | tukiviittoma | |
dc.subject.other | kuva | |
dc.subject.other | keskustelunanalyysi | |
dc.title | Koodinvaihto opetuksessa puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien välillä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612165140 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-12-16T13:28:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koodinvaihto | |
dc.subject.yso | puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio | |
dc.subject.yso | viittomat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |