Show simple item record

dc.contributor.authorPirttimäki, Niina
dc.date.accessioned2016-12-16T13:28:37Z
dc.date.available2016-12-16T13:28:37Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644641
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52399
dc.description.abstractKoodinvaihdolla tarkoitetaan sitä, että keskustelussa jokin koodi, kuten kieli, puhetapa tai symboli, vaihtuu. Sitä on tutkittu paljon monikielisillä luokilla eri kielten välillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajien tekemää koodinvaihtoa luokkahuonevuorovaikutuksessa puheen sekä viittomien ja kuvien välillä. Tavoitteena oli selvittää, miten erityisopettaja ja koulunkäynninohjaajat käyttävät koodinvaihtoa opetuksessaan ja millaisia tehtäviä koodinvaihdolla on opetuksessa. Tästä näkökulmasta koodinvaihtoa ei ole juurikaan tutkittu. Tutkimuksen aineistona oli videotallenteet alakouluikäisten oppilaiden autismiopetusryhmästä, ja aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Koodinvaihto puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien välillä oli joko lauseensisäistä tietyn ilmauksen kohdalla tai lauseiden välistä. Viittomien ja puheen välillä tapahtuva koodinvaihto ilmeni pelkän viittoman tuottamisena ilman puhetta, valitun avainsanan tukiviittomisena tai pidemmän ilmauksen viitottuna puheena. Kuvaa näytettiin ilman puhetta, vasta valittua sanaa sanottaessa tai koko vuoron ajan. Kuvaa, viittomia ja puhetta käytettiin myös samassa vuorossa joko niin, että yksityiskohta viitottiin ja kuvaa näytettiin pidemmän kerronnan tukena tai sitten kaikkia kommunikointikeinoja käytettiin saman sanan kohdalla. Koodinvaihdon tehtäviä löytyi kuusi: olennaisen asian selkeyttäminen, sanaston opettaminen, oppilaan ilmaisun tukeminen, ajan jäsentäminen, siirtymien ennakointi sekä käyttäytymisen ohjaaminen. Olennaisen asian selkeyttämisessä, ajan jäsentämisessä ja oppilaan ilmaisun tukemisessa käytettiin sekä viittomia että kuvia. Sanaston opettamisessa ja siirtymien ennakoinnissa käytettiin lähinnä kuvia, ja käyttäytymisen ohjaami- sessa painottui viittomien käyttö. Viittomien käyttö oli tilannesidonnaisempaa, kun taas kuvien käyttö oli suunniteltu ennalta. Tutkimustulosten perusteella opettajat voivat pohtia kuvien ja viittomien käytön lisäämistä opetuksessa erilaisiin opetuksellisiin tehtäviin.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkoodinvaihto
dc.subject.otherpuhetta tukeva ja korvaava kommunikointi
dc.subject.othertukiviittoma
dc.subject.otherkuva
dc.subject.otherkeskustelunanalyysi
dc.titleKoodinvaihto opetuksessa puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien välillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612165140
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-12-16T13:28:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokoodinvaihto
dc.subject.ysopuhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio
dc.subject.ysoviittomat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record