Tietokoneavusteisen kommunikoinnin haasteet
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkimuskirjallisuuden perusteella selvittää, mitä haasteita teknologiapohjaisiin kommunikointiohjelmiin ja -laitteisiin liittyy, ja miten näitä haasteita voitaisiin ratkaista. Tietokoneavusteiseen kommunikointiin havaittiin liittyvän monenlaisia haasteita, jotka ovat keskenään erilaisia ja joiden esiintyvyys vaihtelee erilaisissa tilanteissa ja erilaisilla käyttäjäryhmillä. Haasteet jaettiin tutkimuskirjallisuuden pohjalta fyysisiin, kielellisiin, laitteiden ja ohjelmistojen toimintaan liittyviin, kehitykseen liittyviin sekä ympäristöön liittyviin haasteisiin. The purpose of this bachelor’s thesis was to find out, based on the research literature, what challenges are associated with technology-based communication programs and devices and how these challenges could be addressed. Computer-assisted communication was found to be associated with a wide variety of challenges that are different from each other and that vary in prevalence in different situations and with different user groups. Based on the research literature, the challenges were divided into physical challenges, linguistic challenges, hardware and software operational challenges, developmental challenges, and environmental challenges.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koodinvaihto opetuksessa puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien välillä
Pirttimäki, Niina (2016)Koodinvaihdolla tarkoitetaan sitä, että keskustelussa jokin koodi, kuten kieli, puhetapa tai symboli, vaihtuu. Sitä on tutkittu paljon monikielisillä luokilla eri kielten välillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
AAC:n käyttö opetus- ja ohjaustilanteissa : laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä
Pollari, Anni (2011)Pollari, Anni. AAC:N KÄYTTÖ OPETUS- JA OHJAUSTILANTEISSA. Laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä. Kasvatustieteen pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 75 ... -
Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
Ruuska, Piritta (2019)Tutkimuksen aiheena on AAC-menetelmiä kommunikoinnin tukena käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niitä keinoja, joita puhumaton henkilö käyttää tehdessään ... -
Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
Pöyry, Sanna-Kaisa; Viinikka, Tiia (2015)Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä sen sijaan voidaan vähentää ei-toivottua käyttäytymistä ... -
Asiakastiedon hankkimisen ja hyödyntämisen haasteet it-palvelutuotannossa
Okker, Timo (2016)Asiakastieto on palveluorganisaatiolle tärkeä resurssi, jota hyödynnetään useis-sa liiketoimintaan liittyvissä toiminnoissa ja prosesseissa. Asiakastiedon avulla palveluita tuottavat organisaatiot pystyvät tehostamaan omaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.