Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
Päivämäärä
2016Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteyttä
lukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin
formaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja informaalien lukuaktiviteettien
eli jaetun lukemisen näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kodin
lukuaktiviteettien vaikutusta lukutaitoon, nopean nimeämisen taitoon ja fonologiseen
tietoisuuteen sekä näiden keskinäisiä yhteyksiä.
Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston luku- ja laskusujuvuuden
FLARE-hanketta. Aineistoon kuuluivat ensimmäisen luokan lopulla oppilaille
(n=200) tehdyt lukutaidon eri osa-alueita mittaavat testit sekä vanhemmilta
kerätyt, kodin lukuaktiviteetteja kartoittavat kyselylomakkeet. Aineisto analysoitiin
hierarkkista regressioanalyysiä ja korrelaatiokertoimia tutkimalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kodin lukuaktiviteeteilla oli vähäisiä yhteyksiä
lukusujuvuuteen ensimmäisen luokan lopulla. Kodin lukuaktiviteeteilla
ei ollut tässä tutkimuksessa nähtävissä vaikutusta nopean nimeämisen taitoon
eikä fonologiseen tietoisuuteen Lukusujuvuuden, nopean nimeämisen taidon ja
fonologisen tietoisuuden välillä puolestaan yhteydet olivat vahvemmat.
Tulokset vahvistavat osaltaan aiempaa tutkimustietoa siitä, että erityisesti
ortografialtaan säännönmukaisissa kielissä lukemaan oppiminen on nopeaa. Tämän
vuoksi on mahdollista, että ensimmäisen luokan lopulla kodin lukuaktiviteettien
vaikutus lukemisen taitoihin ei ole merkittävästi nähtävissä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä
Huhta, Ari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)The study investigated young learners of Finnish as L2 from Russian-speaking families mostly in grades 3–6 in Finnish-medium schools. 169 pupils completed language tests in Finnish and Russian, and psycholinguistic measures ... -
Nopean sarjallisen nimeämisen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden ja lukujonotaitojen yhteys lukusujuvuuteen ensimmäisellä ja toisella luokalla
Jokinen, Mia-Maria; Purje, Laura (2017)Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella lukusujuvuutta ensimmäisellä ja toisella luokalla ja selvittää, miten sen oletetut kognitiiviset taustataidot (nopea sarjallinen nimeäminen, fonologinen tietoisuus, kielellinen ... -
Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
Marttila, Juho Salomoni (2016)Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti ... -
Musiikin toimintaympäristö lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen tukemisessa
Jurkka, Eveliina (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää musiikin oppimisympäristö, jonka avulla voidaan vahvistaa lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen taitoja. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään seitsemän ... -
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.