Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä
Huhta, A. (2022). Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä. In L. Aarikka, K. Priiki, & I. Ivaska (Eds.), Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinä (pp. 62-79). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA-teema, 14. https://doi.org/10.30660/afinla.111273
Published in
AFinLA-teemaAuthors
Date
2022Copyright
© 2022 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
The study investigated young learners of Finnish as L2 from Russian-speaking families mostly in grades 3–6 in Finnish-medium schools. 169 pupils completed language tests in Finnish and Russian, and psycholinguistic measures of basic linguistic processes related to phonological awareness, retrieval of words from memory, and working memory. The study examined to what extent linguistic and psycholinguistic skills predict learners’ Finnish L2 reading and writing. Regression analyses indicated that psycholinguistic factors (particularly processing Finnish phonemes) accounted for about 34% of variance in L2 reading and 38% in writing, whereas measures of language skills, mostly L2 skills (e.g., dictation, vocabulary) explained 45% of the variance in L2 reading and 51% in writing. Even when both types of measures were combined in the analyses, psycholinguistic factors explained a proportion of variance in L2 reading and writing. The study contributes to developing research-based diagnostic measures for Finnish L2 reading and writing.
...


Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAParent publication ISBN
978-951-9388-73-1Is part of publication
Soveltavan kielitieteilijän sormenjälkiä etsimässä : kielen rakenteet ja niiden käyttäjät Kirsti Siitosen tutkimuksellisina kiintopisteinäISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/111273Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/147271490
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta?
Reiman, Nina; Seilonen, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish ... -
Suomen eksistentiaalilause toisen kielen oppimisen polulla
Kajander, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Nopean sarjallisen nimeämisen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden ja lukujonotaitojen yhteys lukusujuvuuteen ensimmäisellä ja toisella luokalla
Jokinen, Mia-Maria; Purje, Laura (2017)Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella lukusujuvuutta ensimmäisellä ja toisella luokalla ja selvittää, miten sen oletetut kognitiiviset taustataidot (nopea sarjallinen nimeäminen, fonologinen tietoisuus, kielellinen ... -
Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
Kujala, Minja; Mikkolainen, Venla (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteyttä lukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin formaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja ...