Musiikin toimintaympäristö lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen tukemisessa
Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää musiikin oppimisympäristö, jonka avulla voidaan vahvistaa lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen taitoja. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään seitsemän syklin kautta yhdessä asiantuntija-opettajien kanssa musiikillinen peli. Peliä testataan esi-ja alkuopetuksen perusopintoja opiskelevilla opiskelijoilla (5), ensimmäisen luokan 13 oppilaalla sekä valmistavan luokan viidellä S2-oppilaalla (suomi toisena kielenä oppilaalla). Musiikillinen peli pohjautuu lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen teorioihin sekä musiikkikasvatuksen toimintatapoihin. Pelin lisäksi tutkimuksessa kehitetään myös käsityksiä alkuopetuksen opetuksesta kollaboratiivisen yhteistyön kautta.
Musiikillisen pelin kautta vahvistetaan lukemaan oppivien ja kielen oppijoiden fonologista tietoisuutta, prosodista kykyä, äänteiden ja tavujen kestojen erottelukykyä sekä kirjain-äännevastaavuutta. Musiikin toimintatapojen: laulamisen, soittamisen, kuuntelemisen ja liikkumisen kautta voidaan vahvistaa kielellisen tietoisuuden taitoja. Musiikillinen peli rakentuu musiikin toimintatapojen ja kielellisen tietoisuuden osa-alueiden yhdistämisessä. Pelillisyys lisää oppilaiden innostusta, sitoutumista ja omaa omistajuutta oppimiseen. Peli tukee vuorovaikutteista kielen oppimista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29509]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Effects of the Portuguese GraphoGame on Reading, Spelling, and Phonological Awareness in Second Graders Struggling to Read
Carvalhais, Lénia; Limpo, Teresa; Richardson, Ulla; Castro, São Luís (Universiteit Antwerpen, 2020)The interest in computer-assisted interventions to promote literacy has increased over the years. In this study, we developed the Portuguese version of the GraphoGame Fluent and tested its effects on reading, spelling, and ... -
An Evaluation of the Efficacy of GraphoGame Rime for Promoting English Phonics Knowledge in Poor Readers
Ahmed, Henna; Wilson, Angela; Mead, Natasha; Noble, Hannah; Richardson, Ulla; Wolpert, Mary A.; Goswami, Usha (Frontiers Media SA, 2020)Here, we report further analysis of data drawn from a Randomized Controlled Trial (RCT) run in the United Kingdom designed to evaluate the efficacy of an adaptive software game to aid the learning of English phonics, ... -
A computer‐based Pinyin intervention for disadvantaged children in China : Effects on Pinyin skills, phonological awareness, and character reading
Li, Yixun; Chen, Xi; Li, Hong; Sheng, Xiaotian; Chen, Liu; Richardson, Ulla; Lyytinen, Heikki (John Wiley & Sons, 2020)Pinyin is an alphabetic script that denotes pronunciations of Chinese characters. Studies have shown that Pinyin instruction enhances both phonological awareness (e.g., Shu et al., Developmental Science, 2008, 11, 171–181) ... -
Neurocognitive Predictors of Response to Intervention With GraphoGame Rime
Wilson, Angela; Ahmed, Henna; Mead, Natasha; Noble, Hannah; Richardson, Ulla; Wolpert, Mary A.; Goswami, Usha (Frontiers Media SA, 2021)This study explores the neurocognitive predictors of response to intervention with GraphoGame Rime (GG Rime), an adaptive software game designed to aid the learning of English phonics. A cohort of 398 children (aged 6–7 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.