dc.contributor.advisor | Koponen, Tuire | |
dc.contributor.author | Kujala, Minja | |
dc.contributor.author | Mikkolainen, Venla | |
dc.date.accessioned | 2016-12-13T16:13:05Z | |
dc.date.available | 2016-12-13T16:13:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644701 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52321 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteyttä
lukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin
formaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja informaalien lukuaktiviteettien
eli jaetun lukemisen näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kodin
lukuaktiviteettien vaikutusta lukutaitoon, nopean nimeämisen taitoon ja fonologiseen
tietoisuuteen sekä näiden keskinäisiä yhteyksiä.
Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston luku- ja laskusujuvuuden
FLARE-hanketta. Aineistoon kuuluivat ensimmäisen luokan lopulla oppilaille
(n=200) tehdyt lukutaidon eri osa-alueita mittaavat testit sekä vanhemmilta
kerätyt, kodin lukuaktiviteetteja kartoittavat kyselylomakkeet. Aineisto analysoitiin
hierarkkista regressioanalyysiä ja korrelaatiokertoimia tutkimalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kodin lukuaktiviteeteilla oli vähäisiä yhteyksiä
lukusujuvuuteen ensimmäisen luokan lopulla. Kodin lukuaktiviteeteilla
ei ollut tässä tutkimuksessa nähtävissä vaikutusta nopean nimeämisen taitoon
eikä fonologiseen tietoisuuteen Lukusujuvuuden, nopean nimeämisen taidon ja
fonologisen tietoisuuden välillä puolestaan yhteydet olivat vahvemmat.
Tulokset vahvistavat osaltaan aiempaa tutkimustietoa siitä, että erityisesti
ortografialtaan säännönmukaisissa kielissä lukemaan oppiminen on nopeaa. Tämän
vuoksi on mahdollista, että ensimmäisen luokan lopulla kodin lukuaktiviteettien
vaikutus lukemisen taitoihin ei ole merkittävästi nähtävissä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (43 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | lukusujuvuus | |
dc.title | Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612135080 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-12-13T16:13:06Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kotiympäristö | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | fonologinen tietoisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |