Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHytönen, Henri
dc.contributor.authorRautio, Lasse
dc.contributor.authorKokkonen, Juha
dc.contributor.authorKokkonen, Marja
dc.date.accessioned2016-12-01T07:13:44Z
dc.date.available2016-12-01T07:13:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHytönen, H., Rautio, L., Kokkonen, J., & Kokkonen, M. (2015). Suomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>52</i>(6), 62-69.
dc.identifier.otherCONVID_25398804
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52104
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoululaisten kokemukset koetusta autonomiasta sekä liikuntaa opettavan luokanopettajan demokraattisesta käyttäytymisestä ja hänen tarjoamastaan sosiaalisesta tuesta verrattuna kontrollikoulun oppilaiden kokemuksiin. Halusimme myös selvittää, erosivatko interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemukset toisistaan. Tutkimuksemme oli Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen ja liikuntakasvatuksen laitoksen yhteistyönä toteuttaman Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi – CDG-malli opetuksen tukena -hankkeen osatutkimus, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun 2013 välisenä aikana. Interventio pohjautui australialaiseen Quayn ja Petersin (2008, 2012) Creative Physical Education -malliin, jonka keskiössä ovat oppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sekä motoriset taidot. Aineistomme koostui kahden jyväskyläläisen alakoulun 4–6-luokkien oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta tutkimukseen osallistui 161 oppilasta (83 tyttöä, 78 poikaa) ja kontrollikoulusta 152 oppilasta (67 tyttöä, 85 poikaa). Toistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelma ei osoittanut tilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta opettajastaan, mutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio vaikutti tilastollisesti merkitsevästi interventiokoulun kuudennen luokan oppilaiden kokemuksiin. Kuudesluokkalaisten mielestä liikuntatuntien toiminta oli autonomisempaa ja opettajat käyttäytyivät demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa. Kuudennen luokan keskiarvot opettajan antamasta sosiaalisesta tuesta laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta interventiokoulussa lasku oli tilastollisesti merkitsevästi vähäisempää. Interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemuksissa ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen Seura ry
dc.relation.ispartofseriesLiikunta ja tiede
dc.subject.otheroppilaslähtöisyys
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.subject.otherSuomen CDG-malli
dc.subject.otherschool physical education
dc.subject.otherstudent-centered teaching
dc.subject.otherFinnish CDG model
dc.titleSuomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611254788
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntakasvatusfi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Educationen
dc.contributor.oppiaineSport Pedagogyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2016-11-25T13:15:43Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange62-69
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries6
dc.relation.volume52
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysokoululiikunta
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15765
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot