Suomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
Hytönen, H., Rautio, L., Kokkonen, J., & Kokkonen, M. (2015). Suomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta. Liikunta ja tiede, 52(6), 62-69.
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015.
Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko
oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden
alakoululaisten kokemukset koetusta autonomiasta sekä liikuntaa
opettavan luokanopettajan demokraattisesta käyttäytymisestä ja
hänen tarjoamastaan sosiaalisesta tuesta verrattuna kontrollikoulun
oppilaiden kokemuksiin. Halusimme myös selvittää, erosivatko interventioon
osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemukset toisistaan.
Tutkimuksemme oli Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen
ja liikuntakasvatuksen laitoksen yhteistyönä toteuttaman
Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi – CDG-malli opetuksen tukena
-hankkeen osatutkimus, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun
2013 välisenä aikana. Interventio pohjautui australialaiseen
Quayn ja Petersin (2008, 2012) Creative Physical Education -malliin,
jonka keskiössä ovat oppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sekä motoriset
taidot. Aineistomme koostui kahden jyväskyläläisen alakoulun
4–6-luokkien oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta tutkimukseen
osallistui 161 oppilasta (83 tyttöä, 78 poikaa) ja kontrollikoulusta
152 oppilasta (67 tyttöä, 85 poikaa).
Toistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelma ei osoittanut
tilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta
opettajastaan, mutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio
vaikutti tilastollisesti merkitsevästi interventiokoulun kuudennen
luokan oppilaiden kokemuksiin. Kuudesluokkalaisten mielestä liikuntatuntien
toiminta oli autonomisempaa ja opettajat käyttäytyivät
demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa.
Kuudennen luokan keskiarvot opettajan antamasta sosiaalisesta tuesta
laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta
interventiokoulussa lasku oli tilastollisesti merkitsevästi vähäisempää.
Interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemuksissa
ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25398804
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
Hytönen, Henri; Rautio, Lasse (2015)Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset koetusta autonomiasta, sekä liikuntaa opettavan luokanopettaj ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Student agency in a high-power Confucian Heritage Culture : school leaders and students as allies or enemies?
Dang, Minh-Tam (2023)The study deals with the concept of student agency during education reform in a high-power Confucian Heritage Culture (CHC) country with a view to exploring how student roles in student agency development are perceived by ... -
Social Competence and Moderate to Vigorous Physical Activity of School-Aged Children through a Creative Physical Education Intervention
Gråstén, Arto; Kokkonen, Marja; Quay, John; Kokkonen, Juha (Scientific Research Publishing, Inc., 2019)Traditional school physical education focuses on physical skills or strategies with an expectation that learning these skills lead to healthier lifestyle outside physical education classes, while children’s overall ... -
Predicting leisure time physical activity in Finnish school students : a longitudinal study of the trans-contextual model
Hansen, Maiken Rømer (2018)Considering the consequences of inactivity among children, a central question is how to motivate them to become more physically active. The trans-contextual model (TCM) explains how autonomy support in one context lead to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.