Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
Päivämäärä
2015Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen
liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset
koetusta autonomiasta, sekä liikuntaa opettavan luokanopettajan
demokraattisesta käyttäytymisestä ja opettajan tarjoamasta sosiaalisesta tuesta,
kontrollikoulun oppilaiden kokemuksiin verrattuna. Halusimme myös selvittää,
erosivatko interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemukset
toisistaan.
Tutkimusaineisto koostui Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi - CDG-malli
opetuksen tukena - hankkeesta, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun
2013 välisenä aikana. Interventio pohjautui australialaiseen Quayn ja Petersin
(2008, 2012) Creative Physical Education – malliin, jonka keskiössä ovat
oppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sekä motoriset taidot. Aineistomme rakentuu
kahden jyväskyläläisen alakoulun 4. - 6- luokan oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta
tutkimukseen osallistui 161 oppilasta ja kontrollikoulusta 152 oppilasta.
Toistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelmalla ei osoittanut
tilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta opettajastaan,
mutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio vaikutti tilastollisesti merkitsevästi
interventiokoulun kuudennen luokan oppilaiden opettajakokemuksiin.
Kuudesluokkalaisten mielestä liikuntatuntien toiminta oli autonomisempaa ja
opettajat käyttäytyivät demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa.
Kuudennen luokan kokemukset opettajan antamasta sosiaalisesta
tuesta laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta interventiokoulussa
lasku oli tilastollisesti merkitsevästi vähäisempää. Interventioon
osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemuksissa ei ollut tilastollisesti merkitseviä
eroja.
...
Muu nimeke
Oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiostaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Suomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
Hytönen, Henri; Rautio, Lasse; Kokkonen, Juha; Kokkonen, Marja (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015)Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoululaisten kokemukset koetusta autonomiasta sekä liikuntaa opettavan luokanopettajan ... -
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus liikunnan etäopetuksessa covid-19-pandemian aikana
Ek, Eino; Eerola, Anna (2023)Keväällä 2020 suomalaisessa koulujärjestelmässä siirryttiin etäopetukseen koronaviruspandemian vuoksi. Koska Suomessa ei ole aiemmin järjestetty laajamittaista liikunnan etäopetusta, on sen tutkiminen aiheellista. Tässä ... -
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.