University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Liikuntatieteiden tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Liikuntatieteiden tiedekunta > View Item

Suomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
136.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Hytönen, H., Rautio, L., Kokkonen, J., & Kokkonen, M. (2015). Suomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta. Liikunta ja tiede, 52(6), 62-69.
Published in
Liikunta ja tiede
Authors
Hytönen, Henri |
Rautio, Lasse |
Kokkonen, Juha |
Kokkonen, Marja
Date
2015
Discipline
LiikuntakasvatusLiikuntapedagogiikkaPhysical EducationSport Pedagogy
Copyright
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015.

 
Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoululaisten kokemukset koetusta autonomiasta sekä liikuntaa opettavan luokanopettajan demokraattisesta käyttäytymisestä ja hänen tarjoamastaan sosiaalisesta tuesta verrattuna kontrollikoulun oppilaiden kokemuksiin. Halusimme myös selvittää, erosivatko interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemukset toisistaan. Tutkimuksemme oli Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen ja liikuntakasvatuksen laitoksen yhteistyönä toteuttaman Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi – CDG-malli opetuksen tukena -hankkeen osatutkimus, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun 2013 välisenä aikana. Interventio pohjautui australialaiseen Quayn ja Petersin (2008, 2012) Creative Physical Education -malliin, jonka keskiössä ovat oppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sekä motoriset taidot. Aineistomme koostui kahden jyväskyläläisen alakoulun 4–6-luokkien oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta tutkimukseen osallistui 161 oppilasta (83 tyttöä, 78 poikaa) ja kontrollikoulusta 152 oppilasta (67 tyttöä, 85 poikaa). Toistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelma ei osoittanut tilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta opettajastaan, mutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio vaikutti tilastollisesti merkitsevästi interventiokoulun kuudennen luokan oppilaiden kokemuksiin. Kuudesluokkalaisten mielestä liikuntatuntien toiminta oli autonomisempaa ja opettajat käyttäytyivät demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa. Kuudennen luokan keskiarvot opettajan antamasta sosiaalisesta tuesta laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta interventiokoulussa lasku oli tilastollisesti merkitsevästi vähäisempää. Interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemuksissa ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. ...
Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ry
ISSN Search the Publication Forum
0358-7010
Keywords
oppilaslähtöisyys liikunnanopetus Suomen CDG-malli school physical education student-centered teaching Finnish CDG model koululiikunta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611254788

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25398804

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta [2201]
  • Liikuntatieteiden tiedekunta [2401]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta 

    Hytönen, Henri; Rautio, Lasse (2015)
    Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset koetusta autonomiasta, sekä liikuntaa opettavan luokanopettaj ...
  • Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa 

    Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)
    Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
  • Social Competence and Moderate to Vigorous Physical Activity of School-Aged Children through a Creative Physical Education Intervention 

    Gråstén, Arto; Kokkonen, Marja; Quay, John; Kokkonen, Juha (Scientific Research Publishing, Inc., 2019)
    Traditional school physical education focuses on physical skills or strategies with an expectation that learning these skills lead to healthier lifestyle outside physical education classes, while children’s overall ...
  • Predicting leisure time physical activity in Finnish school students : a longitudinal study of the trans-contextual model 

    Hansen, Maiken Rømer (2018)
    Considering the consequences of inactivity among children, a central question is how to motivate them to become more physically active. The trans-contextual model (TCM) explains how autonomy support in one context lead to ...
  • Oppilaiden psyykkinen oireilu yläkoulun liikunnanopetuksessa opettajien kokemana 

    Vento, Veera (2021)
    Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden psyykkisestä oireilusta sekä opettajien ratkaisuja oppilaiden psyykkisen oireilun synnyttämiin haastaviin tilanteisiin liikunnanopetuksessa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre