Suomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko
oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden
alakoululaisten kokemukset koetusta autonomiasta sekä liikuntaa
opettavan luokanopettajan demokraattisesta käyttäytymisestä ja
hänen tarjoamastaan sosiaalisesta tuesta verrattuna kontrollikoulun
oppilaiden kokemuksiin. Halusimme myös selvittää, erosivatko interventioon
osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemukset toisistaan.
Tutkimuksemme oli Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen
ja liikuntakasvatuksen laitoksen yhteistyönä toteuttaman
Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi – CDG-malli opetuksen tukena
-hankkeen osatutkimus, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun
2013 välisenä aikana. Interventio pohjautui australialaiseen
Quayn ja Petersin (2008, 2012) Creative Physical Education -malliin,
jonka keskiössä ovat oppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sekä motoriset
taidot. Aineistomme koostui kahden jyväskyläläisen alakoulun
4–6-luokkien oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta tutkimukseen
osallistui 161 oppilasta (83 tyttöä, 78 poikaa) ja kontrollikoulusta
152 oppilasta (67 tyttöä, 85 poikaa).
Toistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelma ei osoittanut
tilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta
opettajastaan, mutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio
vaikutti tilastollisesti merkitsevästi interventiokoulun kuudennen
luokan oppilaiden kokemuksiin. Kuudesluokkalaisten mielestä liikuntatuntien
toiminta oli autonomisempaa ja opettajat käyttäytyivät
demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa.
Kuudennen luokan keskiarvot opettajan antamasta sosiaalisesta tuesta
laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta
interventiokoulussa lasku oli tilastollisesti merkitsevästi vähäisempää.
Interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemuksissa
ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2015
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ry
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611254788Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0358-7010
Language
Finnish
Published in
Liikunta ja tiede
Citation
- Hytönen, H., Rautio, L., Kokkonen, J., & Kokkonen, M. (2015). Suomen CDG-malli : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta. Liikunta ja tiede, 52(6), 62-69.
Copyright© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015.