Perusopetuksesta toiselle asteelle : oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemuksia nivelvaiheen tiedonsiirrosta
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Flinkman, Anna. 2016. Perusopetuksesta toiselle asteelle -oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemuksia nivelvaiheen tiedonsiirrosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella perusopetuksen ja toisen asteen oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemuksia perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheen tiedonsiirrosta. Tutkimuskysymys on, millaisia merkityksiä tiedonsiirtoon osana perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaihetta oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemusten pohjalta liittyy? Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia. Tutkimuksen aineistona on yhdeksän oppilaan- ja opinto-ohjaajan haastattelua. Haastattelut ovat teemahaastatteluja ja ne on analysoitu aineistolähtöistä fenomenologista analyysimetodia käyttäen. Analyysin tuloksena perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheen tiedonsiirtoon muodostui oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemana viisi eri merkityskokonaisuutta. Nivelvaiheessa siirrettävät tiedot jakaantuvat perusopetuksen oppilaanohjaajien sekä huoltajien ja oppilaiden itsensä siirtämiin tietoihin. Tiedonsiirtoon liittyvät eettiset merkitykset käsittelevät opetuksen kannalta välttämättömiä tietoja, puhtaalta pöydältä opintojen aloittamista sekä tiedonsiirron toimijoiden välistä luottamusta. Moniammatillista yhteistyötä oppilaan- ja opinto-ohjaajat kuvaavat sisäisen moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Haastateltavien kokemana nivelvaiheen tiedonsiirrolla on merkitystä niin oppilaan, oppilaan vastaanottavan oppilaitoksen, lähettävän oppilaanohjaajan kuin yhteiskunnankin kannalta. Tiedonsiirtoa koskevat kehittämisideat liittyvät tiedonsiirron käytänteisiin, salassapitoon sekä tiedon hyödyntämiseen toisella asteella.Tärkeimmiksi pohdinnan kohteiksi tuloksista nousevat moniammatillisen yhteistyön merkitys nivelvaiheen tiedonsiirrossa sekä nuoren motivoinnin merkitys alkavien syrjäytymiskierteiden ehkäisylle.
...
Muu nimeke
Oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemuksia nivelvaiheen tiedonsiirrostaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Ohjaajien kokemuksia työstään maahanmuuttajanuorille suunnatussa avoimessa tukitoiminnassa : työn haasteet ja selviytymiskeinot
Pesonen, Hilla; Ikonomidis, Sofia (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten nuorten avoimen tukitoiminnan parissa työskentelevien ohjaajien kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan haasteista ja selviytymiskeinoista. Haastateltavat ... -
”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
Hartikainen, Anna; Kuvaja, Juulia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskentelystä ja sen vaikutuksiin liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien ... -
"Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä
Huusko, Saija (2014)”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.