dc.contributor.advisor | Ylikiiskilä, Antti | |
dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Kalpio, Iida | |
dc.date.accessioned | 2016-10-04T09:08:17Z | |
dc.date.available | 2016-10-04T09:08:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1575526 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51518 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa yläkouluikäisten oppilaiden oppimisstrategioiden käyttöä B1-ruotsin opiskelussa. Tutkimukseen osallistui 68 B1-ryhmälästä 7. ja 9. vuosikurssilta. Lisäksi vertailussa oli mukana yksi A-ruotsin ryhmä 9. vuosikurssilta, joka käsitti 14 oppilasta.
Tutkimuksen materiaali kerättiin internetkyselyn avulla keväällä 2016. Analyysissa tarkasteltiin oppimisstrategioiden käyttöä yläkoulussa yleisellä tasolla sekä vertailtiin niiden käyttöä eri ikäryhmien ja sukupuolten välillä. Lisäksi tutkittiin, kokivatko oppilaat saaneensa tarpeeksi tietoa oppimisstrategioista koulussa.
Tutkimustulosten perusteella, kohderyhmässä käytettiin oppimisstrategioita laajasti. Strategiat, jotka olivat konkreettisesti sidoksissa kielen työstämiseen (suorat oppimisstrategiat), olivat suositumpia kuin strategiat, joilla ei ollut suoraa yhteyttä kielen opiskeluun (epäsuorat oppimisstrategiat). Lisäksi kävi ilmi, että tytöt käyttävät strategioita aktiivisemmin kuin pojat. Oppimisvuodet vaikuttivat myös strategioiden käyttöön ja tulokset osoittivat, että vanhemmat oppilaat käyttävät strategioita tietoisemmin suhteessa nuorempiin oppilaisiin. Nämä tulokset tukevat myös aiempia oppimisstrategiatutkimuksia. Tulosten perusteella oppilaat kokivat pääsääntöisesti myös saaneensa tarpeeksi tietoa oppimisstrategioiden käytöstä koulussa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (70 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | inlärningsstilar | |
dc.subject.other | högstadieelever | |
dc.subject.other | svenskinlärning | |
dc.subject.other | enkätundersökning | |
dc.title | En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201610044264 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.subject.method | Kyselytutkimus | |
dc.date.updated | 2016-10-04T09:08:17Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | oppimistyylit | |
dc.subject.yso | yläaste | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | kielten opettajat | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |