En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska
Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa yläkouluikäisten oppilaiden oppimisstrategioiden käyttöä B1-ruotsin opiskelussa. Tutkimukseen osallistui 68 B1-ryhmälästä 7. ja 9. vuosikurssilta. Lisäksi vertailussa oli mukana yksi A-ruotsin ryhmä 9. vuosikurssilta, joka käsitti 14 oppilasta.
Tutkimuksen materiaali kerättiin internetkyselyn avulla keväällä 2016. Analyysissa tarkasteltiin oppimisstrategioiden käyttöä yläkoulussa yleisellä tasolla sekä vertailtiin niiden käyttöä eri ikäryhmien ja sukupuolten välillä. Lisäksi tutkittiin, kokivatko oppilaat saaneensa tarpeeksi tietoa oppimisstrategioista koulussa.
Tutkimustulosten perusteella, kohderyhmässä käytettiin oppimisstrategioita laajasti. Strategiat, jotka olivat konkreettisesti sidoksissa kielen työstämiseen (suorat oppimisstrategiat), olivat suositumpia kuin strategiat, joilla ei ollut suoraa yhteyttä kielen opiskeluun (epäsuorat oppimisstrategiat). Lisäksi kävi ilmi, että tytöt käyttävät strategioita aktiivisemmin kuin pojat. Oppimisvuodet vaikuttivat myös strategioiden käyttöön ja tulokset osoittivat, että vanhemmat oppilaat käyttävät strategioita tietoisemmin suhteessa nuorempiin oppilaisiin. Nämä tulokset tukevat myös aiempia oppimisstrategiatutkimuksia. Tulosten perusteella oppilaat kokivat pääsääntöisesti myös saaneensa tarpeeksi tietoa oppimisstrategioiden käytöstä koulussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Samband mellan multipla intelligenser, inlärningsstilar och skolframgång i svenska och andra ämnen
Tuomola, Kiti (2012)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää mahdollisia yhteyksiä Gardnerin älykkyyksien, aistikanaviin perustuvien oppimistyylien ja koulumenestyksen ruotsissa ja muissa aineissa välillä. Tutkielma rajattiin koskemaan ... -
"Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän ... -
Lexikal transfer från engelska i högstadieelevers och gymnasisters texter samt svensklärares attityder till engelska i det svenska språket
Penttinen, Heidi (2016)Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, miten englannin kielen vaikutus näkyy yläasteikäisten ja lukioikäisten kirjoittamissa ruotsinkielisissä teksteissä leksikaalisella tasolla. Lisäksi tutki-muksessa tarkasteltiin ... -
Från slutbedömningskriterier till betyg : lärarnas erfarenheter och utmaningar när det gäller slutbedömning i B1-svenska
Sorajoki, Elisa (2020)Tutkielmassani selvitän opettajien kokemuksia B1-ruotsin päättöarvioinnista uuden opetussuunnitelman mukaan. Keskityn tutkimaan opettajien näkemyksiä päättöarviointikriteereistä, tavoista arvioida oppilaan osaamista ... -
Högstadieelevers åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet i svenska
Muranen, Tiia-Liisa (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yhdeksäsluokkalaisilla oppilailla on ruotsin kielen suullisen kielitaidon opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, keskitytäänkö opetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.