Lexikal transfer från engelska i högstadieelevers och gymnasisters texter samt svensklärares attityder till engelska i det svenska språket
Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, miten englannin kielen vaikutus näkyy yläasteikäisten ja lukioikäisten kirjoittamissa ruotsinkielisissä teksteissä leksikaalisella tasolla. Lisäksi tutki-muksessa tarkasteltiin ruotsinopettajien asenteita englannin kielen vaikutusta kohtaan ruotsin kielessä. Opettajien asenteita tutkittiin nettikyselyn avulla ja kyselyyn osallistui yhteensä 156 opettajaa. Oppilastekstit valittiin A1- ja A2-tasoilta ja tekstejä oli yhteensä 115. Tutkimustulok-set analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että englannin vaikutus näkyy eniten lainasanojen käytössä sekä sanoissa, joissa yhdistyy piirteitä sekä ruotsin että englannin kielestä. Lisäksi englannin kielen sanoja käytettiin laajemmassa semanttisessa yhteydessä ruotsin kielessä. Aiemmat tutki-mukset alalla tukevat tämän tutkielman tuloksia. Kyselytutkimus osoitti puolestaan, että opetta-jat reagoivat voimakkaammin suoriin lainauksiin kuin esimerkiksi sanoihin, joissa oli piirteitä molemmista kielistä. Lisäksi kävi ilmi, että suurin osa opettajista hyödyntää englannin kieltä opettaessaan ruotsia ja että he suhtautuvat kielteisesti siihen, että ruotsinkielisillä sanoilla kor-vattaisiin englanninkielisiä sanoja ruotsin kielessä. Ruotsinopettajien asenteita englannin kieltä kohtaan on tutkittu todella vähän Suomessa ja tämä tutkimus antaa näin ollen mahdollisuuden uusille tutkimuksille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Studenters uppfattningar om metoder för inlärning av svenska och engelska : de bästa respektive minst lyckade sätten att lära sig svenska och engelska i grundskolan och gymnasiet
Holopainen, Anni (2013)Tämän tutkielman tarkoitus on ottaa selvää, millä tavoin yliopistossa opintojaan aloittavat ruotsin ja englannin kielten opiskelijat ovat oppineet näitä kieliä peruskoulussa ja lukiossa. Kyse on siis heidän käsityksistään. ... -
Kommunikationsledningens attityder mot svenska språket i extern företagskommunikation i Finland
Tynjälä, Henna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viestintäjohtajien ajatuksia ruotsin kielen käytöstä yrityksen ulkoisessa viestinnässä kaksikielisellä alueella ja hahmottaa, vaikuttaako viestintäjohtajan henkilökohtainen kielellinen ... -
Begäranden i gymnasisters e-postmeddelanden på L2 svenska och engelska
Jämsen, Pauliina (2016)Pragmalingvistiikka käsittelee kielen ja sen käytön vuorovaikutussuhdetta. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten pragmalingvistisiä taitoja tarkastelemalla pyyntöjen muodostamista ruotsin ja englannin ... -
Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
Raja, Aleksiina (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden ... -
There was Kaisa, jag och Kata. Vi oli funnya : lexikal transfer i texter skrivna av högstadieelever med B-svenska
Bergman, Arva (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa sanaston siirtovaikutusta suomenkielisten yläkoululaisten B-ruotsin kirjoitelmissa. Tarkoitus oli saada vastaus siihen, kuinka paljon suomen kielen ja englannin kielen sanoja koululaiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.