dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Jokinen, Marika | |
dc.date.accessioned | 2016-06-29T21:30:25Z | |
dc.date.available | 2016-06-29T21:30:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1561527 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50638 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai-
keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen
oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.
Kasvatustieteiden laitos.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on melko yleinen kouluikäisil-
lä lapsilla ja nuorilla. Noin 5% :lla 6-18 –vuotiaista on ADHD –diagnoosi.
ADHD:n vaikutukset koulunkäyntiin ilmenevät esimerkiksi vaikeuksina sosiaa-
lisessa vuorovaikutuksessa, tarkkaavuuden ylläpitämisessä ja sääntöjen nou-
dattamisessa. ADHD–diagnoosin saaneista oppilaista noin 70-80%:lla on todet-
tu myös jonkinasteinen oppimisvaikeus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia identiteettejä ADHD–
diagnoosin saaneet nuoret rakensivat itselleen oppijoina. Tutkimuksessa selvi-
tettiin, miten nuoret arvioivat oppimistaan ja miten he selittivät sitä. Tutkimuk-
sessa käytetty aineisto koostui 11-16 -vuotiaiden ADHD–diagnoosin saaneiden
nuorten teemahaastatteluista (N=13). Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analy-
soitiin diskurssianalyyttisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret arvioivat oppimistaan joko to-
teavasti, tunnepitoisesti, todistellen tai välttelevästi. He selittivät oppimisensa
riippuvan joko pysyvistä ominaisuuksistaan, omasta toiminnastaan ja mielialas-
taan tai ulkoisista olosuhteista. Oppimistaan arvioidessaan nuoret rakensivat
identiteettiään vaihtoehtoisesti omista kyvyistään tietoisina, tunteiden hallitse-
mina, hyvinä ja normaaleina oppijoina. Selittäessään oppimistaan nuoret raken-
sivat osaajan tai osaamattoman, oman oppimisen asiantuntijan sekä olosuhteis-
ta riippuvaisen oppijan identiteettejä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ADHD | |
dc.subject.other | identiteetti | |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | |
dc.title | "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina | |
dc.title.alternative | ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606303389 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Diskurssianalyysi | |
dc.date.updated | 2016-06-29T21:30:26Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |