Vanhemmuus ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarinoissa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmilla oli vanhemmuudestaan. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat liittivät lapsensa ADHD-diagnoosin osaksi vanhemmuuden polkuaan. Tutkimusaineisto koostui 13 ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemman haastatteluista. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineisto analysoitiin narratiivisella tutkimusmenetelmällä. Vanhempien haastatteluista löydettiin viisi eri tarinatyyppiä kuvaamaan ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemman tapaa rakentaa vanhemmuuttaan: tarina vaativasta vanhemmuudesta, tarina epäoikeudenmukaisesta kohtelusta vanhempana, tarina selviytymisestä vanhempana, tarina epäonnistumisesta vanhempana ja tarina vanhemmuuden rajaamisesta. Tarinat erosivat toisistaan siinä, miten vanhemmat asemoivat itsensä vanhempina, millaisen merkityksen lapsen ADHD-diagnoosi sai vanhempien tarinoissa sekä miten vanhemmat arvioivat ympäristön suhtautuvan heihin vanhempina. Tutkimus osoitti ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien rakentavan kokemustensa pohjalta moninaista kuvaa vanhemmuudestaan. Ympäristön odotuksilla ja vaatimuksilla todettiin olevan merkittävä vaikutus perheiden elämään, etenkin niiden ollessa ristiriidassa vanhemman omien käsitysten kanssa. Lapsen ADHD-diagnoosin merkitys vanhemmuudelle todettiin olevan vaihteleva saaden vanhempien tarinoissa sekä myönteisiä että kielteisiä merkityksiä. Tarinatyypeistä kolmessa korostuivat vanhemmuuden kielteiset tunteet, yhdessä vanhemmuuteen liittyvä epävarmuus sekä yhdessä myönteinen kasvu vanhemmuuteen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
Kalliomäki, Sarianna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
Nissi, Aino (2022)Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ... -
"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
Jokinen, Marika (2016)TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Aikuisiällä ADHD-diagnoosin saaneiden naisten hoitopolut ja diagnoosille annetut merkitykset
Haukimäki, Tanja (2024)In this thesis, I examine the meanings that women diagnosed with ADHD in adulthood attribute to their diagnosis, as well as their experiences of the diagnostic process, comparing these to the Käypä hoito (Current Care) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.