"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
TIIVISTELMÄ
Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai-
keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen
oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.
Kasvatustieteiden laitos.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on melko yleinen kouluikäisil-
lä lapsilla ja nuorilla. Noin 5% :lla 6-18 –vuotiaista on ADHD –diagnoosi.
ADHD:n vaikutukset koulunkäyntiin ilmenevät esimerkiksi vaikeuksina sosiaa-
lisessa vuorovaikutuksessa, tarkkaavuuden ylläpitämisessä ja sääntöjen nou-
dattamisessa. ADHD–diagnoosin saaneista oppilaista noin 70-80%:lla on todet-
tu myös jonkinasteinen oppimisvaikeus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia identiteettejä ADHD–
diagnoosin saaneet nuoret rakensivat itselleen oppijoina. Tutkimuksessa selvi-
tettiin, miten nuoret arvioivat oppimistaan ja miten he selittivät sitä. Tutkimuk-
sessa käytetty aineisto koostui 11-16 -vuotiaiden ADHD–diagnoosin saaneiden
nuorten teemahaastatteluista (N=13). Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analy-
soitiin diskurssianalyyttisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret arvioivat oppimistaan joko to-
teavasti, tunnepitoisesti, todistellen tai välttelevästi. He selittivät oppimisensa
riippuvan joko pysyvistä ominaisuuksistaan, omasta toiminnastaan ja mielialas-
taan tai ulkoisista olosuhteista. Oppimistaan arvioidessaan nuoret rakensivat
identiteettiään vaihtoehtoisesti omista kyvyistään tietoisina, tunteiden hallitse-
mina, hyvinä ja normaaleina oppijoina. Selittäessään oppimistaan nuoret raken-
sivat osaajan tai osaamattoman, oman oppimisen asiantuntijan sekä olosuhteis-
ta riippuvaisen oppijan identiteettejä.
...
Alternative title
ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoinaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
Kalliomäki, Sarianna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ... -
Vanhemmuus ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarinoissa
Roininen, Merja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmilla oli vanhemmuudestaan. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat liittivät lapsensa ADHD-diagnoosin osaksi ... -
Aikuisiällä ADHD-diagnoosin saaneiden naisten hoitopolut ja diagnoosille annetut merkitykset
Haukimäki, Tanja (2024)In this thesis, I examine the meanings that women diagnosed with ADHD in adulthood attribute to their diagnosis, as well as their experiences of the diagnostic process, comparing these to the Käypä hoito (Current Care) ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
Nissi, Aino (2022)Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ...