ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ja korkeakouluopintojen laaja-alaista kehittämistä varten on luotu opiskelukykymalli. ADHD-oireisten korkeakouluopiskelijoiden joukossa on tunnistettu erityisiä haasteita korkeakouluopinnoissa suoriutumiseen erityisesti etäopintojen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla ADHD-diagnoosin saaneita korkeakouluopiskelijoita. Haastattelut toteutettiin opiskelukykymalliin pohjautuen teemahaastatteluina neljälle opiskelijalle. Tutkimuksen tulokset analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Tulosten perusteella opiskelijat kokivat etäopiskelusta koituneen sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia opiskeluunsa. Opiskelijoiden vastauksissa korostui omiin voimavaroihin ja opetustoimintaan liittyvät kokemukset. Opiskelijat kokivat vahvuudekseen työskentelynsä aikatauluttamisen, mutta etäluennoille keskittyminen koettiin haasteelliseksi. Keskeisinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että haastateltavat kokevat huolta omasta jaksamisestaan ja opinnoissa etenemisestä. Opiskelumäärä ja tehtävien loppuun saattaminen koetaan etäopinnoissa vaativaksi, mikä nostaa elämänhallinnan merkitystä opintojen sujumiselle. Opetustoiminnan laadulla koetaan olevan suuri vaikutus etäopintojen sujumiseen, mutta opettajien ja opiskelijaryhmien koetaan jäävän kaukaisiksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Seminaarityöt [139]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opiskelijoiden kokemuksia kemian opiskelusta koronakevään aikana
Valto, Piia; Lahtinen, Tanja (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Koronapandemia sulki korkeakoulut keväällä 2020 hyvin nopealla aikataululla. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella siirryttiin etäopiskelujaksolle ja tehtiin nopea digiloikka etäopiskelun mahdollistamiseksi. Opiskelijoiden ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
Kalliomäki, Sarianna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ... -
"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
Jokinen, Marika (2016)TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Vanhemmuus ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarinoissa
Roininen, Merja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmilla oli vanhemmuudestaan. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat liittivät lapsensa ADHD-diagnoosin osaksi ...