University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Seminaarityöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Seminaarityöt > View Item

ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana

Thumbnail
View/Open
599.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nissi, Aino
Date
2022
Discipline
KasvatustiedeEducation
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ja korkeakouluopintojen laaja-alaista kehittämistä varten on luotu opiskelukykymalli. ADHD-oireisten korkeakouluopiskelijoiden joukossa on tunnistettu erityisiä haasteita korkeakouluopinnoissa suoriutumiseen erityisesti etäopintojen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla ADHD-diagnoosin saaneita korkeakouluopiskelijoita. Haastattelut toteutettiin opiskelukykymalliin pohjautuen teemahaastatteluina neljälle opiskelijalle. Tutkimuksen tulokset analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Tulosten perusteella opiskelijat kokivat etäopiskelusta koituneen sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia opiskeluunsa. Opiskelijoiden vastauksissa korostui omiin voimavaroihin ja opetustoimintaan liittyvät kokemukset. Opiskelijat kokivat vahvuudekseen työskentelynsä aikatauluttamisen, mutta etäluennoille keskittyminen koettiin haasteelliseksi. Keskeisinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että haastateltavat kokevat huolta omasta jaksamisestaan ja opinnoissa etenemisestä. Opiskelumäärä ja tehtävien loppuun saattaminen koetaan etäopinnoissa vaativaksi, mikä nostaa elämänhallinnan merkitystä opintojen sujumiselle. Opetustoiminnan laadulla koetaan olevan suuri vaikutus etäopintojen sujumiseen, mutta opettajien ja opiskelijaryhmien koetaan jäävän kaukaisiksi. ...
Keywords
opiskelijat ADHD korkeakouluopiskelu opiskelukyky korkeakoulut etäopiskelu etäopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210034765

Metadata
Show full item record
Collections
  • Seminaarityöt [133]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opiskelijoiden kokemuksia kemian opiskelusta koronakevään aikana 

    Valto, Piia; Lahtinen, Tanja (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)
    Koronapandemia sulki korkeakoulut keväällä 2020 hyvin nopealla aikataululla. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella siirryttiin etäopiskelujaksolle ja tehtiin nopea digiloikka etäopiskelun mahdollistamiseksi. Opiskelijoiden ...
  • "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina 

    Jokinen, Marika (2016)
    TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ...
  • ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset 

    Kalliomäki, Sarianna (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ...
  • Vanhemmuus ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarinoissa 

    Roininen, Merja (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmilla oli vanhemmuudestaan. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat liittivät lapsensa ADHD-diagnoosin osaksi ...
  • ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä 

    Sikala, Tiina (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre