"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
TIIVISTELMÄ
Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai-
keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen
oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.
Kasvatustieteiden laitos.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on melko yleinen kouluikäisil-
lä lapsilla ja nuorilla. Noin 5% :lla 6-18 –vuotiaista on ADHD –diagnoosi.
ADHD:n vaikutukset koulunkäyntiin ilmenevät esimerkiksi vaikeuksina sosiaa-
lisessa vuorovaikutuksessa, tarkkaavuuden ylläpitämisessä ja sääntöjen nou-
dattamisessa. ADHD–diagnoosin saaneista oppilaista noin 70-80%:lla on todet-
tu myös jonkinasteinen oppimisvaikeus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia identiteettejä ADHD–
diagnoosin saaneet nuoret rakensivat itselleen oppijoina. Tutkimuksessa selvi-
tettiin, miten nuoret arvioivat oppimistaan ja miten he selittivät sitä. Tutkimuk-
sessa käytetty aineisto koostui 11-16 -vuotiaiden ADHD–diagnoosin saaneiden
nuorten teemahaastatteluista (N=13). Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analy-
soitiin diskurssianalyyttisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret arvioivat oppimistaan joko to-
teavasti, tunnepitoisesti, todistellen tai välttelevästi. He selittivät oppimisensa
riippuvan joko pysyvistä ominaisuuksistaan, omasta toiminnastaan ja mielialas-
taan tai ulkoisista olosuhteista. Oppimistaan arvioidessaan nuoret rakensivat
identiteettiään vaihtoehtoisesti omista kyvyistään tietoisina, tunteiden hallitse-
mina, hyvinä ja normaaleina oppijoina. Selittäessään oppimistaan nuoret raken-
sivat osaajan tai osaamattoman, oman oppimisen asiantuntijan sekä olosuhteis-
ta riippuvaisen oppijan identiteettejä.
...


Alternative title
ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoinaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25002]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
Nissi, Aino (2022)Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ... -
Vanhemmuus ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarinoissa
Roininen, Merja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmilla oli vanhemmuudestaan. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat liittivät lapsensa ADHD-diagnoosin osaksi ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
Kalliomäki, Sarianna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ... -
”Tämä taide syntyy totuudesta, eletystä elämästä” : omaelämäkerrallisuus ja identiteettien rakentuminen JHT – Musta lammas –teoksessa
Janhunen, Salla (2019)Tämä maisterintutkielma käsittelee omaelämäkerrallisuutta ja päähenkilölle muodostuvia identiteettejä teoksessa JHT – Musta lammas. Teoksen päähenkilö on Jare Tiihonen, joka tunnetaan paremmin rap-artisti Cheekinä. Teos ...