Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina

Thumbnail
Katso/Avaa
375.7Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Jokinen, Marika
Päivämäärä
2016
Oppiaine
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on melko yleinen kouluikäisil- lä lapsilla ja nuorilla. Noin 5% :lla 6-18 –vuotiaista on ADHD –diagnoosi. ADHD:n vaikutukset koulunkäyntiin ilmenevät esimerkiksi vaikeuksina sosiaa- lisessa vuorovaikutuksessa, tarkkaavuuden ylläpitämisessä ja sääntöjen nou- dattamisessa. ADHD–diagnoosin saaneista oppilaista noin 70-80%:lla on todet- tu myös jonkinasteinen oppimisvaikeus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia identiteettejä ADHD– diagnoosin saaneet nuoret rakensivat itselleen oppijoina. Tutkimuksessa selvi- tettiin, miten nuoret arvioivat oppimistaan ja miten he selittivät sitä. Tutkimuk- sessa käytetty aineisto koostui 11-16 -vuotiaiden ADHD–diagnoosin saaneiden nuorten teemahaastatteluista (N=13). Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analy- soitiin diskurssianalyyttisesti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret arvioivat oppimistaan joko to- teavasti, tunnepitoisesti, todistellen tai välttelevästi. He selittivät oppimisensa riippuvan joko pysyvistä ominaisuuksistaan, omasta toiminnastaan ja mielialas- taan tai ulkoisista olosuhteista. Oppimistaan arvioidessaan nuoret rakensivat identiteettiään vaihtoehtoisesti omista kyvyistään tietoisina, tunteiden hallitse- mina, hyvinä ja normaaleina oppijoina. Selittäessään oppimistaan nuoret raken- sivat osaajan tai osaamattoman, oman oppimisen asiantuntijan sekä olosuhteis- ta riippuvaisen oppijan identiteettejä. ...
Muu nimeke
ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
Asiasanat
ADHD identiteetti diskurssianalyysi Diskurssianalyysi lapset nuoret oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606303389

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset 

    Kalliomäki, Sarianna (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ...
  • Vanhemmuus ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarinoissa 

    Roininen, Merja (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmilla oli vanhemmuudestaan. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat liittivät lapsensa ADHD-diagnoosin osaksi ...
  • ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä 

    Sikala, Tiina (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ...
  • Vaikuttajanaisen identiteetin rakentuminen nuorten musliminaisten tarinoissa 

    Kiiskinen, Eija (2020)
    Pro gradu -tutkielmani päähenkilöinä on viisi nuorta vaikuttamistyötä tekevää musliminaista. Nuoret kertovat omia tarinoitaan siitä, miten he määrittelevät itse itsensä vastapainona median ja julkisuuden antamille heitä ...
  • ”Tämä taide syntyy totuudesta, eletystä elämästä” : omaelämäkerrallisuus ja identiteettien rakentuminen JHT – Musta lammas –teoksessa 

    Janhunen, Salla (2019)
    Tämä maisterintutkielma käsittelee omaelämäkerrallisuutta ja päähenkilölle muodostuvia identiteettejä teoksessa JHT – Musta lammas. Teoksen päähenkilö on Jare Tiihonen, joka tunnetaan paremmin rap-artisti Cheekinä. Teos ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre