ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat selittävät ADHD:n syitä. Tutkimuksen analyyttisena viitekehyksenä oli diskurssianalyysi ja aineisto koostui 13 vanhempien haastattelusta. Analyysia ohjasi sosio-konstruktionistinen ajattelu ADHD:n sosiaalisesta rakentumisesta kielenkäytössä.
Tulokset osoittivat vanhempien merkityksellistävän ADHD-diagnoosia monin eri tavoin. Vanhempien puheesta tunnistettiin kolme ADHD-diagnoosiin tukeutuvaa merkitystä: ADHD selittäjänä, ADHD pelastusrenkaana ja ADHD välttämättömyytenä. Lisäksi tunnistettiin kolme ADHD-diagnoosista irtautuvaa merkitystä: ADHD normaalina ominaisuutena, ADHD leimana ja ADHD kulttuurisesti tuotettuna muoti-ilmiönä. ADHD-diagnoosin saaneelle lapselle rakennettiin potilaan, huolen aiheuttajan, uhrin, normaalin, leimatun ja satunnaisen kohteen subjektipositiot.
Tutkimus osoitti vanhempien rakentavan ADHD-diagnoosista moninaista ja ristiriitaista kuvaa. Huomionarvoisena tuloksena voidaan pitää vanhempien ADHD-diagnoosille rakentamaa pelastajan merkitystä, jota ei aiemmissa tutkimuksissa ole havaittu ADHD:lle annettavan. Lisäksi tulokset osoittivat vanhempien selittävän ADHD:n alkuperää useilla tavoilla niin neurobiologisten, psykososiaalisten kuin sosiologistenkin selitysmallien pohjalta.
...


Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
Vanhemmuus ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarinoissa
Roininen, Merja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmilla oli vanhemmuudestaan. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat liittivät lapsensa ADHD-diagnoosin osaksi ... -
"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
Jokinen, Marika (2016)TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
Nissi, Aino (2022)Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ... -
Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin
Happonen, Jenni; Keski-Petäjä, Hanna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annettuja merkityksiä perheterapiassa, ja näiden merkityksenantojen yhteyttä perheenjäsenten väliseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.