Aikuisiällä ADHD-diagnoosin saaneiden naisten hoitopolut ja diagnoosille annetut merkitykset
In this thesis, I examine the meanings that women diagnosed with ADHD in adulthood attribute to their diagnosis, as well as their experiences of the diagnostic process, comparing these to the Käypä hoito (Current Care) guidelines. I conducted five semi-structured interviews, which I analyzed using thematic analysis. The theoretical framework is based on Claude Levi-Strauss's concept of bricolage combined with agency, particularly drawing on the theories of Marja-Liisa Honkasalo and Sherry B. Ortner. Additionally, I employed a narrative approach, emphasizing the importance of experience and interpretative reading in this study.
Given that my topic focuses on health and is thus sensitive, I have aimed to pay special attention to research ethics and to situate both my research and myself within the study. As part of this reflection, I have also comprehensively presented the stages of my analysis.
The main findings of the thesis indicate that treatment pathways, especially in public healthcare, did not align with the guidelines. The experience of diagnosis was negatively influenced by gendered stereotypes about people with ADHD. Receiving a diagnosis was considered important, although the support provided was predominantly medication-based. On average, there were perceived shortcomings in accessing any kind of non-medication treatments.
...
Tässä tutkielmassa tarkastelen aikuisiällä ADHD-diagnoosin saaneiden naisten diagnoosille antamia merkityksiä, sekä heidän kokemuksiaan diagnostisesta prosessista, joita vertaan myös Käypä hoito -suositukseen. Olen toteuttanut tutkielman aineistonani viisi puolistrukturoitua haastattelua, joita olen analysoinut teemoittelun keinoin. Teoreettisena viitekehyksenä olen käyttänyt Claude Levi-Straussin esittelemää bricolagen käsitettä yhdistettynä toimijuuteen, jossa kiinnityn erityisesti Marja-Liisa Honkasalon ja Sherry B. Ortnerin teorioihin. Lisäksi olen hyödyntänyt narratiivista lähestymistapaa, jolla tässä tutkielmassa tarkoitan kokemuksen korostamista ja tulkinnallista luentaa.
Aiheeni on terveyttä tarkasteleva ja siten sensitiivinen, joten olen pyrkinyt kiinnittämään erityistä huomiota tutkimuseettisiin seikkoihin ja niin tutkimukseni kuin itseni paikantamiseen. Osana tätä reflektiota olen myös esitellyt analyysini vaiheet laaja-alaisesti.
Tutkielman keskeisimmät tulokset liittyvät huomioon siitä, että hoitopolut eivät varsinkaan julkisessa terveydenhuollossa olleet suositusten mukaisia. Diagnoosin kokemiseen vaikuttivat kielteisesti erityisesti sukupuolittuneet stereotypiat ADHD-ihmisestä. Diagnoosi koettiin tärkeäksi saada, vaikka saatu tuki painottui lääkehoitoon. Kaikenlaisen lääkkeettömän hoidon saannissa koettiin keskimäärin puutteita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
Kalliomäki, Sarianna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
Nissi, Aino (2022)Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ... -
"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
Jokinen, Marika (2016)TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Vanhemmuus ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien tarinoissa
Roininen, Merja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmilla oli vanhemmuudestaan. Lisäksi selvitettiin, miten vanhemmat liittivät lapsensa ADHD-diagnoosin osaksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.