Organisaation reklamaatioprosessi ja virheen korjaamiseksi tehtävät toimenpiteet - vaikutus reklamaatiokäsittelyn onnistumiseen, asiakkaan reklamaatiokokemukseen ja reklamaation jälkeiseen tyytyväisyyteen
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kohdeorganisaation reklamaatioprosessin ja virheen korjaamiseksi tehtävien toimenpiteiden toimivuutta sekä tutkittiin näiden tekijöiden vaikutusta asiakkaan reklamaatiokokemuksen muodostumisessa. Aihetta tutkittiin vertailemalla kohdeorganisaation reklamaatioprosessiin osallistuvien henkilöiden ja sen merkittävien asiakkaiden mielikuvia kohdeorganisaation reklamaatiokäsittelystä. Aiheen tutkimisen olennaisuus perustuu virheiden ainaiselle läsnäololle, sillä mikään yritys ei voi taata tuotteilleen tai palveluilleen täyttä virheettömyyttä, joten virheen yhteydessä yrityksen reklamaatioprosessi ja tästä syntyvä asiakkaan reklamaatiokokemus ovat tutkitusti merkittävimpiä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin abduktiivista tutkimusotetta, sillä tutkimusongelmien ratkaisemiseksi tarvittiin sekä teoriaan pohjautuvaa (asiakkaan reklamaatiokokemus) että aineistolähtöistä (korjaavat toimenpiteet) tietoa. Koska kohdeorganisaation konteksti vaikuttaa olennaisesti tuloksiin, tutkimus rakennettiin tapauksen ympärille. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää henkilöä aikaisemman kirjallisuuden perusteella laaditun teemahaastattelurungon mukaisesti. Lisäksi teorian ulkopuolisia korjaavia toimenpiteitä tutkittiin omana kokonaisuutenaan.
Tulokset osoittavat, että yrityksen reklamaatioprosessilla, henkilöstön käyttäytymisellä ja korjaavilla toimenpiteillä on todellista merkitystä asiakastyytyväisyyteen virheen tapahtumisen yhteydessä sekä myönteisissä että kielteisissä suhteissa. Nämä tulokset tukevat aikaisemman reklamaatiokirjallisuuden johtopäätöksiä, mutta osittain eri painoarvoilla ja eri näkökulmasta katsottuna. Kirjallisuudessa esitetty reklamaatiokokemuksen kokonaisuus: reklamaatioprosessin lopputulemat, menettelytavat ja prosessiin liittyvä vuorovaikutus muodostavat pääasiallisesti asiakkaan reklamaatiokokemuksen, mutta korjaavien toimenpiteiden onnistumisella ja laadunvalvonnalla on olennainen vaikutus asiakkaan reklamaatioasenteeseen. Saadut tulokset ovat merkitseviä, sillä kohdeorganisaatiossa voidaan tulosten perusteella suunnitella asiakkaiden tarpeiden mukaisia muutoksia reklamaatioprosessiin ja reklamaatioihin liittyviin käytäntöihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
Iivanainen, Olli (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä asiakkaan kokeman arvon, laadun, tyytyväisyyden ja käyttäytymisen välisistä suhteista. Päätutkimusongelmana oli miten arvo, laatu ja tyytyväisyys vaikuttavat asiakkaan ... -
Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
Tolvanen, Paula (2010)Kilpailuedun saavuttaminen käy yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sillä yritysten välinen kilpailu on entistä kovempaa, ja kilpailijoiden suuri määrä tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lisäksi asiakkaista on ... -
Myyntiprosessin vaikutus toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessin onnistumiseen
Haarala, Juuso (2021)Toiminnanohjausjärjestelmä on tietojärjestelmä, joka yhdistää yrityksen eri liiketoimintaprosessit yhteen käyttöliittymään ja tietokantaan. Ne ovat keskeinen osa yritysten liiketoimintaa, mutta valitettavan usein ... -
Tunteiden vaikutus tietojärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen : tapaustutkimus Sisu-järjestelmän käyttöönotosta
Kela, Jenna (2020)Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on organisaatiolle riski, sillä suuri osa käyttöönotoista epäonnistuu. Tunteilla on todettu olevan vaikutusta käyttöönoton onnistumiseen, mutta etenkään organisaatiokontekstissa aihetta ... -
Asiakkaan osallistuminen ketterään vaatimusmäärittelyyn : tapaustutkimus toimittajan näkökulmasta
Lahikainen, Leo (2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.