University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen

Thumbnail
View/Open
2.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tolvanen, Paula
Date
2010
Discipline
MarkkinointiMarketing

 
Kilpailuedun saavuttaminen käy yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sillä yritysten välinen kilpailu on entistä kovempaa, ja kilpailijoiden suuri määrä tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lisäksi asiakkaista on tullut entistä vaativampia, koska heillä on entistä hallussaan enemmän tietämystä ja vaihtoehtoja palveluntarjoajan valintaa varten. Näin ollen menestyvän yrityksen on nykypäivänä tunnistamisen lisäksi myös tunnettava asiakkaansa ja tiedettävä heidän ostopäätökseensä vaikuttavat asiat voidakseen vaikuttaa markkinoida tehokkaasti. Tämä tutkimus tarkastelee kolmea asiakkaan ostopäätökseen keskeisesti liittyvää käsitettä: Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakkaan ennen ostohetkeä kokeman riskin vaikutusta hänen kokemaansa arvoon ja tyytyväisyyteen. Lisäksi tutkimus selvittää, miten koettu arvo vaikuttaa asiakkaan tyytyväisyyteen, ja mistä ulottuvuuksista nämä kolme eri käsitettä muodostuvat. Koettua riskiä, arvoa ja tyytyväisyyttä tutkitaan empiirisesti autoalan palvelukontekstissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisesti sähköisen kyselylomakkeen avulla, ja saatu aineisto analysoitiin tilastollisten menetelmien ja tunnuslukujen avulla. Aineistosta muodostettiin rakenneyhtälömalli, jonka avulla testattiin kirjallisuuden pohjalta tehtyjä hypoteeseja käsitteiden välisistä suhteista. Empiirisen tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, että tutkimus tuki osittain kirjallisuudesta muodostettuja hypoteeseja: koetun riskin havaittiin vaikuttavan koettuun arvoon ja tyytyväisyyteen negatiivisesti, kuten kirjallisuudessakin on todettu. Lisäksi koetun arvon havaittiin vaikuttavan tyytyväisyyteen sitä lisäävästi. Tutkimuksessa ei voitu vahvistaa kaikkia kirjallisuudessa esitettyjä malleja koetun riskin,arvon ja tyytyväisyyden eri ulottuvuuksista, sillä vain osa niistä löydettiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koettu riski muodostuu autoalan palvelukonseptissa toiminnallisesta, sosiaalisesta ja aikaan sekä rahaan liittyvästä riskistä. Koetun arvon ulottuvuudet puolestaan ovat sosiaalinen arvo, rahallinen arvo ja maine. Lisäksi tyytyväisyydelle löydettiin kahden ulottuvuuden sijaan vain yksi ulottuvuus. ...
Keywords
Koettu arvo koettu riski asiakastyytyväisyys palvelut ostopäätösprosessi autoala riskit arvo ostot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102231808

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen 

    Nyrönen, Ulla (2017)
    Asiakkaan kokema arvo on ollut viime vuosina paljon esillä, kun on pohdittu, miten yritykset voisivat houkutella uusia asiakkaita ja säilyttää nykyiset kannattavat asiakkaat. Menestyäkseen yrityksen tulee erottautua ...
  • Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa 

    Iivanainen, Olli (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä asiakkaan kokeman arvon, laadun, tyytyväisyyden ja käyttäytymisen välisistä suhteista. Päätutkimusongelmana oli miten arvo, laatu ja tyytyväisyys vaikuttavat asiakkaan ...
  • Organisaation reklamaatioprosessi ja virheen korjaamiseksi tehtävät toimenpiteet - vaikutus reklamaatiokäsittelyn onnistumiseen, asiakkaan reklamaatiokokemukseen ja reklamaation jälkeiseen tyytyväisyyteen 

    Mustonen, Jukka (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kohdeorganisaation reklamaatioprosessin ja virheen korjaamiseksi tehtävien toimenpiteiden toimivuutta sekä tutkittiin näiden tekijöiden vaikutusta asiakkaan reklamaatiokokemuksen ...
  • Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät 

    Laurén, Miitta (2021)
    Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ...
  • Asiakkaan kokeman arvon muodostuminen yritysten välisessä liiketoimintasuhteessa 

    Slavov, Mikael (2021)
    Asiakkaan tulkinta hänen saamastaan arvosta on useissa eri metodeilla ja eri aikaan toteutetuissa tutkimuksissa todettu olevan kaikista tärkein ja kattavin ennustava tekijä, joka vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen. Vastaavasti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre