University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Organisaation reklamaatioprosessi ja virheen korjaamiseksi tehtävät toimenpiteet - vaikutus reklamaatiokäsittelyn onnistumiseen, asiakkaan reklamaatiokokemukseen ja reklamaation jälkeiseen tyytyväisyyteen

Thumbnail
View/Open
1.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mustonen, Jukka
Date
2016
Discipline
MarkkinointiMarketing

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kohdeorganisaation reklamaatioprosessin ja virheen korjaamiseksi tehtävien toimenpiteiden toimivuutta sekä tutkittiin näiden tekijöiden vaikutusta asiakkaan reklamaatiokokemuksen muodostumisessa. Aihetta tutkittiin vertailemalla kohdeorganisaation reklamaatioprosessiin osallistuvien henkilöiden ja sen merkittävien asiakkaiden mielikuvia kohdeorganisaation reklamaatiokäsittelystä. Aiheen tutkimisen olennaisuus perustuu virheiden ainaiselle läsnäololle, sillä mikään yritys ei voi taata tuotteilleen tai palveluilleen täyttä virheettömyyttä, joten virheen yhteydessä yrityksen reklamaatioprosessi ja tästä syntyvä asiakkaan reklamaatiokokemus ovat tutkitusti merkittävimpiä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa hyödynnettiin abduktiivista tutkimusotetta, sillä tutkimusongelmien ratkaisemiseksi tarvittiin sekä teoriaan pohjautuvaa (asiakkaan reklamaatiokokemus) että aineistolähtöistä (korjaavat toimenpiteet) tietoa. Koska kohdeorganisaation konteksti vaikuttaa olennaisesti tuloksiin, tutkimus rakennettiin tapauksen ympärille. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää henkilöä aikaisemman kirjallisuuden perusteella laaditun teemahaastattelurungon mukaisesti. Lisäksi teorian ulkopuolisia korjaavia toimenpiteitä tutkittiin omana kokonaisuutenaan. Tulokset osoittavat, että yrityksen reklamaatioprosessilla, henkilöstön käyttäytymisellä ja korjaavilla toimenpiteillä on todellista merkitystä asiakastyytyväisyyteen virheen tapahtumisen yhteydessä sekä myönteisissä että kielteisissä suhteissa. Nämä tulokset tukevat aikaisemman reklamaatiokirjallisuuden johtopäätöksiä, mutta osittain eri painoarvoilla ja eri näkökulmasta katsottuna. Kirjallisuudessa esitetty reklamaatiokokemuksen kokonaisuus: reklamaatioprosessin lopputulemat, menettelytavat ja prosessiin liittyvä vuorovaikutus muodostavat pääasiallisesti asiakkaan reklamaatiokokemuksen, mutta korjaavien toimenpiteiden onnistumisella ja laadunvalvonnalla on olennainen vaikutus asiakkaan reklamaatioasenteeseen. Saadut tulokset ovat merkitseviä, sillä kohdeorganisaatiossa voidaan tulosten perusteella suunnitella asiakkaiden tarpeiden mukaisia muutoksia reklamaatioprosessiin ja reklamaatioihin liittyviin käytäntöihin. ...
Keywords
reklamaatioprosessi korjaavat toimenpiteet asiakkaan reklamaatiokokemus oikeudenmukaisuus tapaustutkimus Tapaustutkimus yritykset reklamaatio asiakkaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606203250

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa 

    Iivanainen, Olli (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä asiakkaan kokeman arvon, laadun, tyytyväisyyden ja käyttäytymisen välisistä suhteista. Päätutkimusongelmana oli miten arvo, laatu ja tyytyväisyys vaikuttavat asiakkaan ...
  • Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen 

    Tolvanen, Paula (2010)
    Kilpailuedun saavuttaminen käy yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sillä yritysten välinen kilpailu on entistä kovempaa, ja kilpailijoiden suuri määrä tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lisäksi asiakkaista on ...
  • Myyntiprosessin vaikutus toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessin onnistumiseen 

    Haarala, Juuso (2021)
    Toiminnanohjausjärjestelmä on tietojärjestelmä, joka yhdistää yrityksen eri liiketoimintaprosessit yhteen käyttöliittymään ja tietokantaan. Ne ovat keskeinen osa yritysten liiketoimintaa, mutta valitettavan usein ...
  • Tunteiden vaikutus tietojärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen : tapaustutkimus Sisu-järjestelmän käyttöönotosta 

    Kela, Jenna (2020)
    Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on organisaatiolle riski, sillä suuri osa käyttöönotoista epäonnistuu. Tunteilla on todettu olevan vaikutusta käyttöönoton onnistumiseen, mutta etenkään organisaatiokontekstissa aihetta ...
  • Asiakkaan kokeman arvon muodostuminen yritysten välisessä liiketoimintasuhteessa 

    Slavov, Mikael (2021)
    Asiakkaan tulkinta hänen saamastaan arvosta on useissa eri metodeilla ja eri aikaan toteutetuissa tutkimuksissa todettu olevan kaikista tärkein ja kattavin ennustava tekijä, joka vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen. Vastaavasti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre