"I can't come up with any reason why English could not be integrated with any other subject" : English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school
Nykykoulussa on edessä muutoksia, kun perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuoden 2016 syksystä eteenpäin. Uusi opetussuunnitelma painottaa eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia enemmän edelliseen opetussuunnitelmaan verrattuna. Käytännössä kaikkien koulujen velvoitteena on siis tarjota oppilaille integroivia ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia opetuksessaan (Norrena 2015: 25, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014). Näin ollen opettajat alkavat suunnitella ja muodostaa uudenlaisia yhteyksiä aineiden välille, joten on mielenkiintoista nähdä, minkälaisia kokonaisuuksia ja minkä aineiden kesken yhteistyötä tulee tapahtumaan.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mihin oppiaineisiin yläkoulun englanninopettajat mieluiten integroisivat englantia ja mitä oppiaineita opettajat kokevat mahdollisena integroida englantiin. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, mitkä aineet puolestaan eivät ole opettajien suosikkeja. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti Webropolin avulla suunnitellulla ja toteutetulla kyselylomakkeella ja siihen vastasi 49 englanninopettajaa ympäri Suomen. Tutkimuksen suljetut kysymykset antoivat taustatietoa opettajien mieltymyksistä integroida tiettyjä aineita englantiin. Tämän lisäksi kyselyssä oli avokysymyksiä, joissa opettajat saivat perustella suljettujen kysymyksien ainevalintoja ja kertoa tarkemmin näkemyksiään integraatioon liittyen. Nämä vastaukset analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysiä käyttäen.
Kyselyn tuloksien mukaan englanninopettajat integroisivat englantia mieluiten historiaan, maantietoon, kotitalouteen ja musiikkiin muun muassa aineiden yhteisten teemojen takia. Sen sijaan fysiikka, ranskan kieli ja kemia nähtiin oppiaineina, joita englanninopettajat eivät integroisi mielellään englantiin. Syyksi annettiin esimerkiksi oppiaineiden vaativa sanasto ja opettajien puutteellinen osaaminen tietyissä aineissa. Tulokset antavat kuitenkin aihetta jatkotutkimukselle, sillä tutkimus jätti vielä avoimeksi sen, miten paljon opettajien omat ajatukset ja mielipiteet integraatiosta vaikuttavat integraation toteutumiseen. Lisäksi uuden opetussuunnitelman astuttua voimaan olisi myös mielenkiintoista tutkia, mitä aineita käytännössä integroidaan toistensa kanssa.
...
Muu nimeke
English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive schoolAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Class teachers and subject teachers’ perceptions of teaching English at primary school
Mustalampi, Oona (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englannin opettajien käsitykset englannin opettamisesta eroavat toisistaan alakoulun kontekstissa. Kohderyhmänä olivat englannin aineenopettajat ja luokanopettajat, joilla oli ... -
Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices
Keskinen, Outi (2014)Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, ... -
The underlying values of the national core curriculum in upper elementary English teaching
Hanhivaara, Tuomas (2018)The purpose of this study was to investigate how the underlying values of the National Core Curriculum for Basic Education 2014 were viewed by English language teachers in Finnish upper elementary schools and how they ... -
Child-centred curriculum leadership for the subject of English in Ethiopian primary schools
Tonkyn, Paul (2017)According to Serbessa (2006) there is a tension between Western pedagogy, in particular child-centred learning, and traditional Ethiopian approaches to teaching. In this study, this tension is examined through the teaching ... -
An Ecological Approach to Teacher Agency in English Curriculum Design at Korean Secondary Schools
Namgung, Wook; Moate, Josephine; Ruohotie-Lyhty, Maria (James Nicholas Publishers, 2023)Drawing on an ecological approach to teacher agency, this empirical study investigated the dynamic interplay between teachers and the environment which emerges as teachers enact their professional agency in curriculum ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.