dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Kurki, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2016-06-16T09:37:23Z | |
dc.date.available | 2016-06-16T09:37:23Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1544992 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50368 | |
dc.description.abstract | Nykykoulussa on edessä muutoksia, kun perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuoden 2016 syksystä eteenpäin. Uusi opetussuunnitelma painottaa eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia enemmän edelliseen opetussuunnitelmaan verrattuna. Käytännössä kaikkien koulujen velvoitteena on siis tarjota oppilaille integroivia ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia opetuksessaan (Norrena 2015: 25, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014). Näin ollen opettajat alkavat suunnitella ja muodostaa uudenlaisia yhteyksiä aineiden välille, joten on mielenkiintoista nähdä, minkälaisia kokonaisuuksia ja minkä aineiden kesken yhteistyötä tulee tapahtumaan.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mihin oppiaineisiin yläkoulun englanninopettajat mieluiten integroisivat englantia ja mitä oppiaineita opettajat kokevat mahdollisena integroida englantiin. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, mitkä aineet puolestaan eivät ole opettajien suosikkeja. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti Webropolin avulla suunnitellulla ja toteutetulla kyselylomakkeella ja siihen vastasi 49 englanninopettajaa ympäri Suomen. Tutkimuksen suljetut kysymykset antoivat taustatietoa opettajien mieltymyksistä integroida tiettyjä aineita englantiin. Tämän lisäksi kyselyssä oli avokysymyksiä, joissa opettajat saivat perustella suljettujen kysymyksien ainevalintoja ja kertoa tarkemmin näkemyksiään integraatioon liittyen. Nämä vastaukset analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysiä käyttäen.
Kyselyn tuloksien mukaan englanninopettajat integroisivat englantia mieluiten historiaan, maantietoon, kotitalouteen ja musiikkiin muun muassa aineiden yhteisten teemojen takia. Sen sijaan fysiikka, ranskan kieli ja kemia nähtiin oppiaineina, joita englanninopettajat eivät integroisi mielellään englantiin. Syyksi annettiin esimerkiksi oppiaineiden vaativa sanasto ja opettajien puutteellinen osaaminen tietyissä aineissa. Tulokset antavat kuitenkin aihetta jatkotutkimukselle, sillä tutkimus jätti vielä avoimeksi sen, miten paljon opettajien omat ajatukset ja mielipiteet integraatiosta vaikuttavat integraation toteutumiseen. Lisäksi uuden opetussuunnitelman astuttua voimaan olisi myös mielenkiintoista tutkia, mitä aineita käytännössä integroidaan toistensa kanssa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (72 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | integrative teaching | |
dc.subject.other | national curriculum | |
dc.subject.other | upper grades of comprehensive school | |
dc.title | "I can't come up with any reason why English could not be integrated with any other subject" : English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school | |
dc.title.alternative | English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606163125 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2016-06-16T09:37:23Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | integrointi | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |