Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorKeto, Sanna
dc.contributor.authorNieminen, Noora
dc.date.accessioned2016-06-07T13:42:01Z
dc.date.available2016-06-07T13:42:01Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1561407
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50156
dc.description.abstractKeto, S. & Nieminen, N. 2016. Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä –luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 81 sivua ja 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty monikulttuurisuuden ja monikulttuurisuuskasvatuksen käsitteiden määrittelyyn sekä tarkastellaan monikulttuurisuuskasvatusta osana opetussuunnitelmaa. Tutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, ja sii- nä on käytetty fenomenografista menetelmää. Aineistoanalyysi alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutki- mukselle oleelliset merkitykset nostettiin esiin. Tämän jälkeen aineisto kategorisoitiin ominaisuuksien mukaan ja pyrittiin löytämään kategorioita yhdistäviä tekijöitä. Monikulttuurisuus näyttäytyi luokanopettajien vastauksissa kulttuurien moninaisuutena sekä erilaisten kulttuurien vuorovaikutuksena ja kohtaamisena. Monikulttuurisuuskasvatuksen koettiin olevan arjessa näkyvää, kunnioitusta lisäävää sekä erilaisiin tapoihin ja kulttuureihin tutustumista. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien käsityksissä mo- nikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta on ha- vaittavissa laadullisia eroja. Yhdistäviksi tekijöiksi nousivat koulun kulttuuritietoisuus ja ilmapiiri. Tutkimuksemme perusteella keskustelua monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta on syytä jatkaa kouluissa ympäri Suomen. Avainsanat: monikulttuurisuus, monikulttuurisuuskasvatus, fenomenografiafi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (91 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermonikulttuurisuuskasvatus
dc.titleSuvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
dc.title.alternativeLuokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606072955
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2016-06-07T13:42:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot