"Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
Päivämäärä
2016
2016:59 | 2017:94 | 2018:77 | 2019:98 | 2020:60 | 2021:30 | 2022:43 | 2023:74 | 2024:96
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat edistävät ja heikentävät esiopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä koulusiirtymässä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta eri kaupungista keväällä 2016. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Aineisto koostui neljän esiopettajan ja viiden luokanopettajan yksilöhaastatteluista. Yksilöhaastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen päätuloksista ilmeni, että opettajien käsitysten mukaan heidän asiantuntijuutensa rakentui koulutuksesta ja työkokemuksesta, mutta myös vuorovaikutuksesta sekä henkilökohtaisista ominaisuuksista. Toistensa asiantuntijuutta opettajat kuvasivat alan asiantuntijuuden, työkokemuksen, henkilökohtaisten ominaisuuksien sekä pedagogisten taitojen kautta. Yhteistyötä edistäviksi tekijöiksi opettajat nimesivät yhteiset kokoontumiset, konk-reettisen yhteistyön, opettajien tuttuuden sekä esiopetuksen ja koulun fyysisen sijainnin. Estäviksi tekijöiksi esi- ja luokanopettajat nimesivät ajalliset resurssit, päivärytmin erilaisuuden sekä vähäisen yhteistyöaktiivisuuden.
Tutkimuksen tulosten perusteella määriteltiin sujuvaa koulusiirtymää tukevia käytänteitä. Näitä käytänteitä olivat oman asiantuntijuuden kartoittaminen, toisen asiantuntijuuden hyödyntäminen, leikki opetuksessa, yhteisen ajan löytäminen sekä tuttuus ja avoimuus. Tutkimuksen tavoitteena oli herättää opettajia pohtimaan siirtymävaiheen yhteistyötä sekä siinä tarvittavaa asiantuntijuutta. Tutkimuksen tulosten avulla koulusiirtymässä tehtävää yhteistyötä voitaisiin kehittää tietoisemmin sujuvammaksi.
...
Muu nimeke
Esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ... -
Jatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
Laukkanen, Jonna (2015)Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esiopettajilla ja luokanopettajilla on sitoutumisesta ennakkoon määriteltyjen käytänteiden toteuttamiseen jatkumossa. Sitoutumisen näkökulmasta jatkumokäytänteitä ei ole ... -
Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä : kontekstina perusterveydenhuollon osastotyö
Saarinen, Saini (2021)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan käytännön kentällä työskennelleiden tai harjoittelussa olleiden lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa perusterve ... -
Opettajien käsityksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä
Torppala, Anu (2017) -
Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.