University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen

Thumbnail
View/Open
591.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Silfverberg, Raija
Date
2011
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja monikulttuurisuuskasvatuksessa, maahanmuuttajaoppilaiden ja alueiden sosioekonomisen tilanteen vaikutusta opetukseen ja sen tavoitteisiin sekä oppilaiden oman kulttuuritaustan heijastumista musiikinopetukseen. Lisäksi käsitellään monikulttuurisuuden tuomia haasteita musiikinopettajien koulutukseen. Keskeisinä taustateorioina käytetään kriittisen pedagogiikan, monikulttuurisuuskasvatuksen ja monikulttuurisen musiikkikasvatuksen teorioita. Metodeina käytettiin kouluetnografiselle tutkimukselle tyypillisiä osallistuvan havainnoinnin ja etnografisen haastattelun metodeja. Tutkimus toteutettiin kahdessa koulussa, jotka sijaitsivat Vantaalla ja Itä-Helsingissä ja joissa oppilaista yli 20 % puhui äidinkieleltään muita kieliä kuin suomea. Tutkimuksen valossa musiikinopetuksen keskeisiksi tehtäviksi muodostuivat oppilaiden välisen ilmapiirin parantaminen yhteismusisoinnin avulla, oppilaiden harrastuneisuuden tukeminen, musiikillisen avarakatseisuuden lisääminen ja oppilaiden oman kulttuuri-identiteetin tukeminen. Opettajankoulutuksessa tulisi tukea opettajan kykyä kohdata toiseutta ja ymmärtää oppilaat eri kulttuurien rajapinnoilla identiteettejään muodostaviksi yksilöiksi. Tutkimus tarjoaa maailman eri musiikkikulttuurien opetukseen kriittisen näkökulman, jossa pyritään välttämään yksipuoliseen kulttuurikäsitykseen ja kulttuurisiin stereotypioihin pohjautuvia opetusmetodeja. ...
Alternative title
Sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Keywords
monikulttuurinen musiikkikasvatus kriittinen pedagogiikka monikulttuurisuuskasvatus perusopetuksen opetussuunnitelma kouluetnografia kulttuuri‐identiteetti monikulttuurisuus musiikkikasvatus perusopetus opetussuunnitelmat kulttuuri-identiteetti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011063011102

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kahden kulttuurin kasvatit : nuorten aikuisten kokemuksia monikulttuurisessa perheessä kasvamisesta ja omasta kulttuuri-identiteetistä 

    Vesamäki, Hanna (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan kahden kulttuurin perheessä kasvaneiden nuorten aikuisten kokemuksia kahden kulttuurin kasvattina varttumisesta ja sen merkityksistä itselle, omalle elämälle ja (kulttuuri-)identiteetille. Myös ...
  • Historiaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa : "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä" 

    Naumanen, Heikki (2017)
    Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu ...
  • Matka uniaikaan : toimintatutkimus Australian aboriginaalien musiikin käytöstä 8.-9. luokilla 

    Nieminen, Heidi (2005)
  • Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa 

    Abahassine, Sami (2015)
    Kansainvälistyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset näkyvät luonnollisesti myös kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina työntekijöinä ja kunnan virkamiehinä, kohtaavatkin työssään monia eri ...
  • Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä 

    Myllyselkä, Piia (2018)
    Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia teorian ja käytännön tasolla taiteen perusopetuksen piirissä. Keskityn erityisesti alakouluikäisten, noin 7–12-vuotiaiden oppilaiden kanssa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre