Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
Päivämäärä
2016Keto, S. & Nieminen, N. 2016. Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä –luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 81 sivua ja 2 liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty monikulttuurisuuden ja monikulttuurisuuskasvatuksen käsitteiden määrittelyyn sekä tarkastellaan monikulttuurisuuskasvatusta osana opetussuunnitelmaa.
Tutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, ja sii- nä on käytetty fenomenografista menetelmää. Aineistoanalyysi alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutki- mukselle oleelliset merkitykset nostettiin esiin. Tämän jälkeen aineisto kategorisoitiin ominaisuuksien mukaan ja pyrittiin löytämään kategorioita yhdistäviä tekijöitä.
Monikulttuurisuus näyttäytyi luokanopettajien vastauksissa kulttuurien moninaisuutena sekä erilaisten kulttuurien vuorovaikutuksena ja kohtaamisena. Monikulttuurisuuskasvatuksen koettiin olevan arjessa näkyvää, kunnioitusta lisäävää sekä erilaisiin tapoihin ja kulttuureihin tutustumista.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien käsityksissä mo- nikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta on ha- vaittavissa laadullisia eroja. Yhdistäviksi tekijöiksi nousivat koulun kulttuuritietoisuus ja ilmapiiri. Tutkimuksemme perusteella keskustelua monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta on syytä jatkaa kouluissa ympäri Suomen.
Avainsanat: monikulttuurisuus, monikulttuurisuuskasvatus, fenomenografia
...
Muu nimeke
Luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksestaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisen koululuokan monikulttuurinen todellisuus : etnografinen tapaustutkimus monikulttuurisuudesta, identiteetin rakentumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta luokassa
Kaaja, Maaria (2015)Aivan tavalliset suomalaiset koululuokat ovat enenevässä määrin monikulttuurisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luokkahuone-etnografian menetelmin selvittää, miten monikulttuurisuus ilmenee yhdessä suomalaisessa ... -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Hyvää ruokaa ja monta kulttuuria : singaporelaisten arkikokemus monikulttuurisuudesta
Mäkelä, Jyri (2010)Tutkimukseni käsittelee singaporelaisten arkikokemusta monikulttuurisuudesta. Selvitän tutkimuksessani ruoan merkityssisältöä toisen kulttuurin kokemisessa ja tutkin ruoan tarjoamaa rajapintaa kulttuurien välisessä ... -
Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
Nieminen, Reeta (2019)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä itsetunnosta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeistä sekä oppilaan itsetunnon kehittymisen ... -
"Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
Kolehmainen, Jasmina; Pietiläinen, Jenni (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.