Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorMiettinen, Sanna
dc.date.accessioned2016-06-06T11:31:12Z
dc.date.available2016-06-06T11:31:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542793
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50125
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language impairment). Tätä aihetta on tutkittu Suomessa hyvin vähän, mutta maailmanlaajuisesti aiheesta löytyy joitakin tutkimuksia (ks. esim. Malinen ym. 2013, Dockrell ja Lindsay 2001 & Brackenreed 2010). Kielellisestä erityisvaikeudesta on saatavilla runsaasti tutkimusta ja tietoa, mutta opettajien opetuskokemuksista sitä löytyy huomattavasti vähemmän. Aihe on kiinnostava, koska noin 7 prosenttia lapsista kärsii kielellisestä erityisvaikeudesta, mikä on enemmän kuin esimerkiksi ADHD:sta kärsivien määrä. Lisäksi kielellisen erityisvaikeuden tiedetään olevan hyvin persistentti kielellinen vaikeus. Tutkimuksen keskeiset tutkimuskysymykset ovat seuraavat; kuinka opettajat suhtautuvat inkluusioon ja segregaatioon, kokevatko he saaneensa riittävästi tietoa kielellisestä erityisvaikeudesta, kuinka he kokevat pärjäävänsä oppilaiden kanssa, millaiseksi opettajat kuvailevat oppilaita, joilla on kielellinen erityisvaikeus, ja kuinka he ottavat oppilaiden erilaiset tarpeet huomioon ja eriyttävät opetusta. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän englannin opettajan ja kolmen erityisopettajan haastatteluista. Haastattelut toteutettiin keväällä 2015 Keski- ja Itä-Suomessa. Tutkimuksen hypoteesi oli, että opettajat kokevat saaneensa hyvin vähän tietoa kielellisestä erityisvaikeudesta opettajankoulutuksessa, mutta he kokisivat selviytyvänsä siitä huolimatta. Tulokset osoittavat, että hypoteesi oli paikkaansa pitävä; kuusi seitsemästä opettajasta koki opettajankoulutuksen riittämättömänä, mutta kuitenkin tunsivat pärjäävänsä oppilaiden kanssa vähintäänkin melko hyvin. Lisäksi he suhtautuivat melko positiivisesti oppilaisiin, joilla on kielellinen erityisvaikeus, sekä heidän opettamiseensa. Tässä tutkimuksessa ilmi tulleet kokemukset voivat auttaa kehittämään opettajankoulutusta, niin että tietoa oppimisvaikeuksista tarjottaisiin enemmän myös aineenopettajille. Lisäksi opettajien käyttämät opetusmetodit ja eriyttämiskeinot auttavat ymmärtämään millaisia keinoja voidaan käyttää erilaisten oppijoiden kanssa. Lisätutkimusta kaivattaisiin alueellisten erojen, sukupuoltenvälisten erojen, ja noviisi opettajien kokemusten selvittämiseksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (98 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherSLI
dc.subject.otherEnglish education
dc.subject.otherteachers’ perceptions
dc.subject.otherinclusion
dc.titleStudents with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606062928
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2016-06-06T11:31:12Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokielelliset häiriöt
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record