Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language impairment). Tätä aihetta on tutkittu Suomessa hyvin vähän, mutta maailmanlaajuisesti aiheesta löytyy joitakin tutkimuksia (ks. esim. Malinen ym. 2013, Dockrell ja Lindsay 2001 & Brackenreed
2010). Kielellisestä erityisvaikeudesta on saatavilla runsaasti tutkimusta ja tietoa, mutta opettajien opetuskokemuksista sitä löytyy huomattavasti vähemmän. Aihe on kiinnostava, koska noin 7 prosenttia lapsista kärsii kielellisestä erityisvaikeudesta, mikä on enemmän kuin esimerkiksi ADHD:sta kärsivien määrä. Lisäksi kielellisen erityisvaikeuden tiedetään olevan hyvin persistentti kielellinen vaikeus.
Tutkimuksen keskeiset tutkimuskysymykset ovat seuraavat; kuinka opettajat suhtautuvat inkluusioon ja segregaatioon, kokevatko he saaneensa riittävästi tietoa kielellisestä erityisvaikeudesta, kuinka he kokevat pärjäävänsä oppilaiden kanssa, millaiseksi opettajat kuvailevat oppilaita, joilla on kielellinen erityisvaikeus, ja kuinka he ottavat oppilaiden erilaiset tarpeet huomioon ja eriyttävät opetusta. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän englannin opettajan ja kolmen erityisopettajan haastatteluista.
Haastattelut toteutettiin keväällä 2015 Keski- ja Itä-Suomessa.
Tutkimuksen hypoteesi oli, että opettajat kokevat saaneensa hyvin vähän tietoa kielellisestä erityisvaikeudesta opettajankoulutuksessa, mutta he kokisivat selviytyvänsä siitä huolimatta. Tulokset osoittavat, että hypoteesi oli paikkaansa pitävä; kuusi seitsemästä opettajasta koki opettajankoulutuksen riittämättömänä, mutta kuitenkin tunsivat pärjäävänsä oppilaiden kanssa vähintäänkin melko hyvin.
Lisäksi he suhtautuivat melko positiivisesti oppilaisiin, joilla on kielellinen erityisvaikeus, sekä heidän opettamiseensa. Tässä tutkimuksessa ilmi tulleet kokemukset voivat auttaa kehittämään opettajankoulutusta, niin että tietoa oppimisvaikeuksista tarjottaisiin enemmän myös aineenopettajille. Lisäksi opettajien käyttämät opetusmetodit ja eriyttämiskeinot auttavat ymmärtämään millaisia keinoja voidaan käyttää erilaisten oppijoiden kanssa. Lisätutkimusta kaivattaisiin alueellisten erojen, sukupuoltenvälisten erojen, ja noviisi opettajien kokemusten selvittämiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ... -
Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
Peltola, Marianne (2016)Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, ... -
Specific language impairment : a look into auditory cortex in time window of 80-600ms post stimulus using magnetoencephalography
Keita, Pertti (2014)Children with specific language impairment (SLI) have problems in expressing themselves verbally and are generally a few years behind other children in language skills. They have limited vocabulary and are often late to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.