Draamakasvatus alakoulussa : luokanopettajien kokemuksia draaman opetuskäytöstä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan draamakasvatusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille luokanopettajien draaman käyttöä, draaman oppimisen mahdollisuuksia sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ja asettavat haasteita draaman opetuskäytölle. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella myös draaman asemaa alakoulun opetuksessa ja peilata tuloksia perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöihin.
Tutkimusaineisto (n = 22) kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia. Analyysia jatkettiin kvantifioimalla aineisto ja esittämällä tuloksia yksinkertaisen tilastollisen kuvailun menetelmillä.
Tulokset osoittivat, että luokanopettajat käyttävät draamaa opetuksessa monin eri tavoin ja oppiminen voi kohdistua oppiainesisältöjen lisäksi esiintymiseen ja itseilmaisuun, sosiaalisiin taitoihin, empatiaan sekä draaman taitoihin. Draaman käyttöön koettiin vaikuttavan vahvimmin opettajan kiinnostus, opettajan valmiudet, taidot ja tottumukset sekä pedagoginen vapaus. Haasteiksi puolestaan miellettiin oppilaiden moninaisuuteen, koulun ja luokan ympäristöön sekä resursseihin liittyvät tekijät. Draaman opetuskäytön kehittämistä ajatellen esille nousivat täydennyskoulutuksen ja valmiiden materiaalien tarve.
Tutkimus osoitti, että draama voidaan käsittää monella eri tavalla ja tutkimukseen osallistuneet draamasta valmiiksi kiinnostuneet opettajat hyödyntävät draamaa osana opetustaan ja uskovat draaman mahdollisuuksiin. Draama todennäköisesti jatkaa vielä paikkansa hakemista alakoulun opetuksessa ja tulee kiinnostuneiden opettajien myötä säilymään opetuksessa muiden menetelmien ohessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä
Kettunen, Sami (2017)Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset ... -
Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
Karvonen, Sanna-Kaisa (2018)Tutkimus suoritettiin Kokkolassa ja tutkimusjoukon muodostivat kaksi rehtoria ja kolme luokanopettajaa. Tämän tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä draaman käytön merkityksestä ja mahdollisuuksista ... -
Kohti draaman merkityksiä suomalaisessa peruskoulussa : fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamasta
Borgstén, Tiina Maria (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä draamasta. Aiheen valinta on ajankohtainen, koska draama on herättänyt keskustelua uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 ympärillä. Draaman ... -
"Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
Hiironen, Miia (2014)Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.